Digital markedsføring omfatter alt du har hørt eller lest om tradisjonell markedsføring kombinert med digitale strategier og verktøyer som i sum øker dine sjanser for å lykkes med din digitale markedsføring.

Markedsstrategi

Det første du går i gang med er å definere en digital markedsstrategi. En digital markedsstrategi handler om å definere hvem våre kunder er (eller hvem vi ønsker våre kunder skal være) og hvem vi ikke ønsker som kunder.

Tiltrekker du kunder som hele tiden jakter på lavpris produkter og tjenester mens du leverer produkter eller tjenester i et høyere kvalitetssegment, er det noe feil med din markedsstrategi. Kanskje benytter du feil budskap, feil segmentering eller trenger en annen profil som fenger hos kunder som er villig til å betale litt mer for kvalitetsprodukter/tjenester?

Buyer Persona

Digital markedsføring handler mye om segmentering. For å være sikker på at du tiltrekker deg de riktig kundene kan det være lurt å definere det som kalles «buyer persona».

Kundereisen

Når buyer persona er på plass er det viktig å identifisere de 3 fasene alle kundene går gjennom før de gjør et kjøp – det som kalles «Kundereisen», slik at du kan tilpasse din digitale markedsføring til riktig fase.

De 3 fasene er:

  • Orienteringsfasen
  • Tilbudsvurdering
  • Kjøpsbeslutning

Det er ikke noe poeng å servere gode tilbud til potensielle kunder som ennå ikke vet at de har et behov. For kunder som akkurat er startet på kundereisen kan det være lurt å fokusere på annonser som forteller om produktet eller tjenesten, fordeler, og hvordan produktet eller tjenesten løser kundens problem.

Mer om Buyer Persona og Kundereisen her: Buyer persona & kundereisen – Digital markedsstrategi i 4 steg

Inbound Marketing vs. digital markedsføring

Inbound Marketing benytter flere elementer av digital markedsføring for å nå ut til kunder som er i «kjøpsmodus». Det motsatte – Outbound Marketing – er reklame til et massemarked (f.eks. TV reklame) som treffer absolutt alle og som kan oppfattes som litt «masete».

Inbound Marketing derimot er å benytte blant annet søkemotoroptimalisering (forklart lengre ned i denne bloggposten) for å nå ut til potensielle kunder som aktivt søker etter produkter eller tjenester og på den måten kunne presentere gode tilbud og løsninger for kundene som er mer tilbøyelig til å kjøpe.

Du finner mer om Inbound Marketing her: Inbound Marketing – Markedsføring kundene elsker!

Innholdsstrategi

En innholdsstrategi går ut på å skape innhold på nettsiden din, i sosial medier, pressemeldinger etc som henvender seg til de «riktige» kundene – kundene du er på jakt etter som som du har definert i dine «buyer personas».

På en nettside er det lurt å lage en liste over de viktigste søkeordene og så produsere innhold som du publiserer, enten som landingssider eller bloggposter, da disse sidene blir indeksert av Google og genererer organisk trafikk til nettsiden din. (Trafikk fra Google søk)

Markedsføringskanaler

I digital markedsføring er det viktig å nå ut i så mange kanaler som mulig og deretter måle effekten av markedsføringen for å kunne spisse budskapet i den eller de markedsføringskanalene som gir mest for pengene.

De mest vanlige markedsførings-kanaler som benyttes innen digital markedsføring er:

Klikk annonsering

Klikk annonsering eller PPC – Pay Per Click – som det heter på engelsk er den mest benyttede måten å kjøre markedskampanjer på. Her får du vist dine produkter og tjenester straks kampanjen er godkjent og det er enkelt å måle effekten av markedsføringen

De mest vanlige PPC kanalene er Google Ads (Tidligere kalt Google AdWords), Facebook annonsering og annonsering på LinkedIn.

Alle 3 fungerer ved at du betaler en viss pris per klikk, men der slutter også likheten.

Google Ads

Google Ads er en del av Google Marketing Platform og tilbyr flere annonse varianter. De viktigste er:

  • Tekst annonser
  • Banner annonser via Google Display Network
  • Video annonser via YouTube
  • Produkt annonser via Google Shopping

Når du benytter tekst annonser vises annonsene dine basert på dine nøkkelord og hva folk søker på. Det samme gjelder produkt annonser. Video og banner annonser vises til bestemte målgrupper som du definerer i kampanjene dine.

Det er bla. mulig å segmentere på kjønn, geografi, og interesser

Facebook annonsering

Facebook tilbyr enda mer avanserte segmenteringsmuligheter enn hva Google Ads har innebygget og er en bra kanal om du vet eksakt hvilket publikum du ønsker å vise dine annonser til. En facebook annonse består bla. av et bilde uten mye tekst på, en overskrift, en kort beskrivelse og en knapp som lenker til en landingsside.

For deg som ønsker å annonsere på Facebook anbefaler jeg verktøyet AdEspresso da Facebooks annonseplattform for mange kan virke noe overveldende. AdEspresso er brukervennlig og enkelt til sammenligning, og gir svært gode muligheter for A/B testing som vi kommer tilbake til lengre ned i denne bloggposten.

LinkedIn annonsering

LinkedIn har mye av de samme mulighetene som Facebook tilbyr og er en bra kanal om du hovedsaklig selger til bedriftsmarkedet og ønsker å nå beslutningstakere. LinkedIn er en noe dyrkere kanal enn Facebook og LinkedIn, men som med alle kanaler innenfor digital markedsføring er PPC – pris per klikk – ikke så veldig relevant da det er resultatene som teller. Hvor mange leads eller salg du oppnår.

Søkemotor optimalisering

Søkemotor optimalisering er en langsiktig strategi (det tar fra 3-6 måneder å oppnå gode resultater med søkemotoroptimaliseirng) som blant annet inngår som et viktig element i Inbound Marketing. Søkemotor optimalisering handler om å plukke ut søkeord som du vet kundene dine søker på hos Google og så jobbe med disse søkeordene til søkeordene har fått en side 1 posisjon hos Google – dvs. at nettsiden din dukker opp som 1 av de 10 første søkeresultatene du ser når du gjør et søk på google.

Sosiale medier markedsføring

I digital markedsføring er sosiale medier markedsføring mer enn bare annonser på Facebook. I din innholdsstrategi kan det være lurt å sørge for at hver gang du publiserer en blogg artikkel på nettsiden din, så publiserer du samtidig samme bloggartikkel på din Facebook bedriftsside og LinkedIn bedriftsside + private side både på Facebook og LinkedIn.

Dersom nettsiden din er bygget på WordPress anbefaler jeg en plugin som helter NextScript, som automatisk publiserer dine bloggposter til f.eks. Facebook.

Neste steg i en sosiale medier markedsførings strategi kan være å måle hvilke bloggposter som spres hurtig viralt, dvs. får mange liker klikk, delinger og kommentarer. Bloggposter som spres hurtig viralt er svært rimelig å markedsføre og for noen få kroner kan du nå ut til tusenvis om du fremmer bloggposten på f.eks. Facebook som en annonse.

AdEspresso har innebygget muligheten av automatisert annonsering av innlegg på Facebook som oppnår et visst antall liker, delinger eller kommentarer. F.eks. kan du sette opp Adespresso til å generere en annonse når et Facebook innlegg får 20 liker klikk.

Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan du kan benytte sosiale medier som en markedsføringskanal.

Online PR

pressemelding

Online PR blir ofre glemt når vi snakker om Digital Markedsføring, og handler om å få aviser og magasiner til å ta inn stoff som omhandler ditt firma, produkter eller tjenester. Og til dette trenger du en pressemelding.

Mens markedsføring generelt er relativt kostbart er Online PR helt gratis. Du forfatter en pressemelding, legger med noen bilder og sender så ut pressemeldingen til de aviser eller magasiner du tror kan være interessert å trykke saken din.

Det kan være lurt å bygge opp en relasjon til bestemte journalister på forhånd for å ha større sjanse for å få inn saken din, men om du har en «catchy» historie å by på vil mange redaksjoner være interessert å trykke saken din – En godt skrevet historie er jo godt lesestoff og helt gratis for redaksjonen som gjerne sparer noen kroner på journalistbudsjettet der det er mulig.

Mer om Online PR her: Skriv pressemelding – nå ut til tusenvis av mennesker, helt gratis! 

Affiliate markedsføring

Digital markedsføring handler også om affiliate markedsføring, en type markedsføring mange her i landet ennå ikke har mye kunnskaper om.

Affiliate markedsføring er kort forklart et system som belønner dine samarbeidspartnere for å sende kunder til nettsiden din.

Det starter med at du installerer et affiliate markedsførings system på nettsiden din der du definerer hva dine partnere skal få hver gang du får nye kunder fra disse partnerne.

Eksempelvis kan du si at affiliate partnere skal få 5% av salget for hver ny kunde affiliate partnerne sender deg. Eller 5 kroner. Hva du gir dine partner bestemme du selv.

Når belønningen er satt opp i systemet generer systemet en affiliate kode – hver partner får sin egen affiliate kode, som de benytter når de markedsfører nettsiden din på sine nettsider. Denne koden identifiserer hvem som sender deg trafikk og potensielle kunder og ikke minst holder styr på hvor mye penger hver enkelt affiliate partner skal ha utbetalt.

Ofte er det mulig å sette opp bannere i affiliate systemet som du gir til dine affiliate partnere som de legger ut på sin nettside der banneret inneholder affiliate partners ID kode.

Et affiliate markedsførings system er automatisert. Alt du behøver å gjøre er å autorisere utbetalinger til dine partnere.

Det fantastiske med affiliate markedsføring er at det er gratis markedsføring. Du betaler kun dersom trafikk fra dine affiliate partnere gir salg via nettsiden din.

Om nettsiden din benytter WordPress finner du en oversikt over 10 affiliate plugins for WordPress her: The 10 Best Affiliate WordPress Plugins

Måling og forbedring av resultater

Digital markedsføring er lite verdt om du ikke måler effekten av markedsføringen og gjør endringer som i neste runde gir bedre resultater.

Parametrene vi normalt måler er:

  • Eksponeringer
  • Klikk
  • CPC
  • Konverteringer

Eksponeringer er antall ganger en annonse har blitt vist. Klikk er antall ganger noen har klikket på annonsen din. CPC står for Cost Per Click og forteller oss hva vi betaler per klikk. Konverteringer er prisen vi betaler per konvertering.

Du definerer selv hva du regner som en konvertering. En konvertering kan være 1 salg i nettbutikken din, ett nye salgsprospekt når noen fyller inn et skjema på nettsiden for å få mer informasjon eller det kan være når noen registrerer seg som abonnent av dine nyhetsbrev.

Når du benytter Google Ads, eller annonser på Facebook eller LinkedIn får du bra statistikk på ovennevnte. Men hva om du kjører kampanjer via Sosiale medier, eller vil vite hvor mange besøkende du får fra organisk søk på Google? Til dette trenger du Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics er verktøyet de aller fleste som driver med markedsføring benytter til å skaffe trafikk data fra markedsføringkampanjer og andre markedsaktiviteter som sender trafikk til nettside eller landingsside.

Google Analytics er et stort og omfattende verktøy med mulighet for svært avanserte trafikkmålinger. Imidlertid kan det være lurt å starte med å hente ut litt enklere trafikk data. Her er en oversikt over de mest vanlige trafikk dataene du trenger:

Besøkende

Av alle som besøker nettsiden din kan du se detaljer om geografi, språk, nettleser, hvor lenge besøket varte, sidevisninger, m.m.

Trafikk kilder

Du kan se om trafikken kommer fra en søkemotor (f.eks. Google), fra en annen nettside, eller om noen har skrevet inn adressen din rett i nettleseren (eller benytter et bokmerke).

Trafikk i sanntid

Google Analytics gir deg trafikk statistikk i sanntid, der du kan se hvor mange som besøker nettsiden i øyeblikket.

Hvor nyttig innholdet er på nettsiden din

Ved hjelp av Google Analytics er det mulig å lese hvor nyttig dine besøkende finner innholdet på nettsiden din eller helt ned på bestemte blogginnlegg.

Du finner mer om Google Analytics her: Google Analytics – en innføring i webstatistikk og analyse

A/B testing

A/B testing er nøkkelen til hvordan du kan få mer igjen for markedsføringen din.

Kort forklart er A/B testing en test der du prøver ut forskjellige typer annonser og så måler effekten, f.eks. antall konverteringer. Om annonse A gir flere konverteringer enn annonse B, så vinner annonse A og annonse B blir satt på pause.

A/B testing kan benyttes på en rekke områder som i annonser, i blogginnlegg, på landingssider, i nyhetsbrev osv. Det er gjerne vanlig å teste følgende elementer:

  • Overskrifter
  • Tekstinnhold
  • Knapper
  • Bilder
  • Segmenter

Dersom du skal teste alle elementene samtidig blir det fort komplisert og uoversiktlig. Her anbefaler jeg AdEspresso som har innebygget en svært god funksjon for A/B testing.

Tips

Digital markedsføring er et stort fagområde og det er lett å gå seg «vill» i jungelen av muligheter og begreper.

Ta kontakt med forfatter av denne artikkelen for en kostnadsfri og uforpliktende gjennomgang av ditt firmas markedsføringmål og hvordan du kan markedsføre ditt firma på en best og rimeligste mulig måte.