Inbound marketing, på norsk Innkommende Markedsføring, er det nye store innenfor innovativ markedsføring.

Kort forklart er Inbound Marketing, til forskjell fra Outbound marketing, å bidra med nyttig informasjon

som potensielle kunder søker etter på Internett.

Outbound marketing, eller på norsk; utgående markedsføring, er den tradisjonelle måten å markedsføre på med avis annonsering, TV og radioreklame, facebook annonser og klikk annonser. Disse markedsføringsmetodene har det til felles at du ofte viser annonsene til et stort antall mennesker og håper at noen legger merke til din annonse i vrimmelen av andre annonsører. Outbound marketing virker ofte forstyrrende på oss forbrukere, de fleste av oss ønsker ikke å se reklame, og det blir derfor stadig dyrere å benytte Outbound Marketing. At reklame oppfattes som forstyrrende og uønsket av mange kan også være direkte skadelig for ditt varemerke.

Hva er så det fantastiske med Inbound Marketing? Inbound Marketing, til forskjell fra Outbound Marketing, er ønsket av oss forbrukere.

Inbound Marketing handler om å produsere nyttig innhold som du publiserer på nettsiden din, og som deretter indekseres av søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Vi har alle benyttet Google til å søke etter noe vi ønsker å kjøpe, og ofte funnet spennende og nyttig informasjon som har påvirket vår kjøpsbeslutning.

Straks innholdet ditt har blitt indeksert og ligger tilgjengelig på f.eks. Google, er det i teorien mulig for oss forbrukere å finne det du har publisert og ta et besøk på nettsiden din.

Inbound Marketing er en miks av blogging, lead generering, konvertering, epost markedsføring, landingssider og søkemotoroptimalisering

I teorien tenker du kanskje? Det har seg slik at Inbound Marketing kombinerer flere ulike markedsføringsteknikker, som innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO) og leads generering. Vi kan sågar henge på ehandel også, da du kan skrive spennende produktekster for dine nettbutikk produkter som blir gjort synlig i et søk på Google.

Det aller første du bør gjøre når du går i gang med Inbound Marketing, er å finne ut hvilke nøkkelord som best kjennetegner din bransje og spesielt ditt firma. Til nøkkelord analyse benytter vi et spesielt program som forteller oss hvilke nøkkelord som har høyest søkevolum og minst konkurranse, for å velge ut søkeord som vi raskest mulig oppnår god synlighet på. Med «god synlighet» mener jeg å oppnå en side 1 posisjon på søkeordet ditt hos f.eks. Google.no

For at det du produserer av innhold i det hele tatt skal bli indeksert er det viktig at du kjenner til noen metoder for at søkemotorene enklest mulig skal finne og forstå innholdet du har publisert. Her benytter vi samme verktøy som nevnt over, og tar en design analyse som forteller oss hva som bør forbedres for å få optimal indeksering landingssiden vi ønsker skal oppnå et god posisjon i et vanlig organisk søk. Landingssiden kan være en vanlig side på nettstedet ditt, en blogg artikkel eller en ekstern landingsside.

Landingssiden bør være skrevet på en interessant måte, og gi nyttig informasjon som du vet potensielle kunder vil ha glede av å lese. Om du teller antall ganger nøkkelordet «Inbound Marketing» har vært nevnt i denne artikkelen, ser du at jeg har valgt ut dette søkebegrepet før jeg startet skrivingen av denne blogg artikkelen. Dette legger også Google merke til under indekseringen av artikkelen. Samtidig er det viktig at du skriver blog artikkelen på mennesker og ikke for søkemotorer. Å nevne nøkkelordet for ofte gir dårlig språk, og i verste fall klassifiserer søkemotorene artikkelen din som spam og du mister din synlighet.

For å oppnå bra synlighet i et vanlig organisk søk, handler mye om hvor populær nettsiden din er i forhold til dine konkurrenter.

Sist og ikke minst handler Inbound Marketing om å konvertere lesere av blogg artikkelen om til salgs prospekter. Målet med all markedsføring, inkludert Inbound Marketing, er jo å generere flest mulig salgs prospekter, og da er det viktig at vi legger til rette for leadsgenerering på hver eneste blogg artikkel og side som kan være interessant for potensielle kunder å lese.

Leads generering kan gjøres på mange måter; du kan eksempelvis lage et skjema på blogg artikkelsiden der besøkende kan registere seg for å motta «giveaways». Giveaways kan være en nyttig ebok,  rabattkupong, eller annet som gjør at leseren vil gi fra seg sine kontakt opplysninger. Du finner ett eksempel på en slik landingsside her: Vi gir deg økt salgsomsetning – der «giveaway» er en ebok

Det kan også være påmelding til nyhetsbrev, eller rett og slett tilby leseren en gratis konsultasjon. Husk at når du skriver blogg innlegg oppnår du en viss status blant dine lesere som kompetent fagmann, noe som gjør at mange gjerne ønsker en snakk med deg.

Ta kontakt om du trenger hjelp til å komme i gang med Inbound Marketing

Pin It on Pinterest

Del innlegget

Gi dine kontakter tilgang til nyttig info