Google Analytics er nyttig for alle som eier en nettside, fra ehandels bedrifter til uansett annen type virksomhet.

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er verdens største trafikk analyse system som gir eiere av nettsteder detaljert statistikk over trafikk til deres nettside.

 

Er Google Analytics den eneste webstatistikk løsningen på markedet?

Selv om det er andre verktøyer som leverer webstatistikk, er Google Analytics markedsledende. Av de 10.000 mest populære nettstedene i verden, benytter mer enn 66% Google Analytics som deres web analyse og trafikk statistikk verktøy.

I tillegg til Google Analytics finnes systemer som PiwikKISSMetricsClicky og Woopra.

Hvilke data er det vanlig at Google Analytics overvåker?

Her finner du en oversikt over de mest vanlige trafikk data som Google Analytics monitorerer;

Besøkende:

Du vil få tilgang til en mengde detaljer om de som besøker hjemmesiden din, blant annet

  • geografisk beliggenhet,
  • språk,
  • hvilken nettleser de benytter,
  • hvor lenge besøkende er på nettsiden før de forlater,
  • sidevisninger,
  • andelen som hurtig forlater websiden uten å tilbringe særlig tid,
  • nye kontra tidligere besøkende,
  • osv.

 

Trafikk kilder:

Du vil kunne se om trafikken kom fra en søkemotor som for eksempel Google, fra en annnen webside, f.eks. Facebook, eller om noen har klikket på en lenke i nyhetsbrevet ditt.

 

Trafikkstatistikk i sanntid:

Med Google Analytics er det mulig å se hvor mange besøkende du har på websiden din akkurat. Denne funksjonen er veldig nyttig om du ønsker å se respons på aktiviteter eller kampanjer som foregår i øyeblikket, eksempelvis en dagskampanje eller timesalg hvor det er nødvendig å måle respons der og da.

 

Webside innholdets nytteverdi:

Google Analytics gjør det mulig å evaluere hvor bra innhold du har på nettsiden din. Om for eksempel en stor andel av besøkende forlater en bestemt side etter kort tid, er det en sterk indikasjon på at du bør gjøre innholdet bedre på denne siden.

 

Tilgang til Google Analytics

Du får tilgang til Google Analytics på en rekke måter, blant annet via;

Nettleser

Den mest åpenbare måten å ta i bruk Google Analytics på er å åpen et nytt vindu i nettleseren din og gå til Google Analytics hjemmeside: www.google.com/analytics/ hvor du logger på med ditt brukernavn og passord. Har du ikke brukernavn og passord må du først registrere en konto på Google Analytics.

Din hjemmesides administrasjonspanel

Om du bruker et publiseringsverktøy som WordPress eller Joomla, kan du få tilgang til Google Analytics fra din hjemmesides administrasjonspanel, på samme måte som du har tilgang til annen funksjonalitet på hjemmesiden din.

For å gjøre Google Analytics tilgjengelig via administrasjonspanelet må du laste ned en komponent som du installerer på hjemmesiden.

 

App for mobil eller nettbrett:

Det er også mulig å få tilgang til Google Analytics via app´er for mobil eller nettbrett, som du kan laste ned fra Itunes App Store om du har en iphone eller ipad eller fra Google Play om du har en Android.

 

Oppsummering

Vi konkluderer med at Google Analytics er den store markedsleder innenfor web analyse verktøyer og trafikk måling. Informasjonen som dette verktøyet gjør tilgjengelig er uten sidestykke sammenlignet med andre konkurrerende løsninger.

Denne artikkelen har kun tatt for seg det helt grunnleggende hva Google Analytics kan brukes til, og det er viktig å være klar over at systemet er stort og kompleks. Google Analytics har funksjonalitet som kan være komplisert å forstå for “vanlige” brukere. Derfor kan det være lurt å ta et kurs eller få en innføring fra noen som har erfaring fra mange års bruk.

I Webkonsepter.no har vi benyttet Google Analytics i mer enn 10 år og kan være behjelpelig med å sette opp systemet på din nettside og gi deg en innføring i hvordan komme i gang.

Ta kontakt for nærmere informasjon.

Pin It on Pinterest

Del innlegget

Gi dine kontakter tilgang til nyttig info