Stor Facebook fanbase har mistet sin betydning


Organic reach, eller antall fans som ser det du publiserer på din Facebook side har falt dramatisk siden oktober 2013.

For 2 år siden meldte Facebook at omlag 16% av dine Facebook fans fikk se dine innlegg på sin

tidslinje. I oktber 2013 var tallet 12% og i februar 2014 var det bare 6% som ser innlegg på din Facebook side.

Dette betyr i praksis at om du har 1000 fans på sin Facebook side, og du publiserer en oppdatering på siden, vil kun 60 personer få innlegget ditt på sin tidslinje.

Om treden fortsetter betyr det at «organic reach» til slutt ender i nærheten av 0%, der praktisk talt ingen av dine Facebook fans ser dine innlegg.

Argumentet for å bygget  opp en stor Facebook fanbase fordi det betyr «gratis» distribusjon av dine innlegg, faller dermed bort. Dette siden antall Facebook fans har liten eller ingen verdi om du ønsker å få dine innlegg distribuert til så mange som mulig.

Ifølge Facebook er løsningen på problemet rett og slett å benytte betalt distribusjon av dine innlegg via en Facebook annonse.

Reduksjonen i organic reach vil sannsynligvis føre til at markedsførere i større grad vurderer alterntive soaiale medier som Twitter, Instagram, WeChat, LinkedIn, Pinterest eller lignende.

Kilde: Ad-Age.com

Om du ønsker hjelp med markedsføring på sosiale medier, er det bare å ta kontakt


Om forfatter

Raymond Furre har jobbet med webbaserte tjenester siden Internett kom for fullt til Norge tidlig på 90-tallet. I dag jobber Raymond som daglig leder av Webkonsepter.no og har spesialisert seg på webutvikling, digital markedsføring og merkevarebygging.

Tags

Google Ads erstatter Google AdWords

Google Ads erstatter Google AdWords

Google har byttet navn på et av sine best kjente merkenavn; Google AdWords. Det nye navnet er Google Ads. Google AdWords aka Google Ads er Googles annonse-plattform, en av verdens største markedsførings-kanaler for tekst- og banner annonsering....