Nettside strategi – for deg som vurderer anskaffelse av en ny nettside

Du har besluttet å gå til anskaffelse av en ny nettside eller du har en nettside som du vil forbedre. Det er bra! Men har du tenkt over HVORFOR du trenger en ny eller bedre nettside? Her følger en innføring i nettside strategi.

Å utvikle en nettside koster penger, og som for alle andre investeringer du gjør er det viktig å spørre seg; hvilken avkastning får jeg på nettsiden?

Om du ikke er sikker på at du får en positiv gevinst på utviklingen av en ny nettside bør du ta en pause og tenke gjennom hva gevinsten kan være. Kan gevinsten være økt salg? Flere kunder?

En nettside kan for mange bedrifter være fullstendig bortkastede penger eller den beste investeringen du noen sinne har gjort. Gjort riktig, med riktig nettside strategi, kan en nettside bli ditt firmas viktigste markedsførings-plattform som dag ut og dag inn gir deg nye salgs-prospekter, ny salgs-omsetning og en bedre økonomi.

Hva er målsetningen med nettsiden din?

Før vi kan presentere en nettside strategi, trenger vi å vite hva målsetningen med nettsiden er

Presentere og skaffe salgs-prospekter

Dersom du driver et snekkerfirma eller annen tradisjonell virksomhet kan en ny nettside gi bedriften din «et ansikt» utad når noen søker etter bedriften din på Google, men kanskje enda viktigere en mulighet til å få tak i salgs-prospekter fra de som besøker nettsiden din.

Det er ikke tilstrekkelig å lage en nettside som er bra ut. Uten en strategi for å generere salgsprospekter utnytter du bare halve potensialet som nettsiden kan gi deg.

Selg dine produkter online

Dersom du driver en tradisjonell handelsbedrift og selger din varer og tjenester over disk, kan salg av dine produkter online være en spennende mulighet da du kan utvide ditt geografiske område og kundesegment.

Du når ut til kunder som før var utenfor din rekkevidde, og har mulighet til å teste ut en rekke produkter, priser, fraktopsjoner, og tilbud for å se hva som fungerer best.

Salg og markedsføring på Internett gir deg mulighet til å måle hva som fungerer på en helt annen måte enn ved salg på vanlig måte over disk.

Kombinasjon av nettside og nettbutikk

For mange kan det å kun ha en nettbutikk eller bare generere salgs-prospekter online være for begrenset. Det er heller ingen problem å lage en nettløsning som gir deg både og. WordPress i kombinasjon med Woocommerce er en slik nettløsning der du kan ha nettside og nettbutikk i samme løsning.

Andre ting

En nettside kan gjøre andre ting i tillegg til å gi ditt firma et godt førsteinntrykk online, flere salgsprospekter og mer salgsomsetning.

Om du for eksempel benytter publiseringsløsningen WordPress får du tilgang til tusenvis av spennende funksjoner som gjør at du kan bygge nøyaktig den type nettløsning du ønsker deg.

Her er noen eksempler på forskjellige typer nettsider;

  • Eventbooking – om du har kunder som trenger å booke time med deg eller dine medarbeidere kan eventbooking være nyttig. Kundene får tilgang til en kalender der de kan bestille time og også betale for timen online.
  • Undervisning – om du selger noe som krever kompetanseoverføring til dine kunder er det mulig å sette opp en nettløsning for kurs og leksjoner online. Kursene kan være gratis, legges ut som et engangskjøp eller du kan tilby kursene som en månedlig abonnementstjeneste.
  • Diskusjonsforum – dersom du har kunder som trenger en platform for utveksling av erfaringer og ideer kan det være lurt å sette opp et diskusjonsforum der du gir mulighet for å drøfte bestemte tema online. Et forum kan være åpent for alle eller lukket der du selv bestemmer hvem som skal få tilgang.
  • Medlemskap – Dersom du legger ut innhold på nettsiden din som har en spesiell verdi, kan du lage en medlemskapsportal som gir deg gjentakende inntekter for alle som kjøper tilgang til nettsiden din.
  • Sosialt nettverk – Om du ønsker å skape et sosialt nettverk for dine kunder og kontakter er det mulig å installere funksjonalitet som gjør nettsiden din om til et privat sosialt nettverk ala Facebook. Dette nettverket kan du ha åpen for alle eller du kan ta betalt for å bli med.

Mulighetene er uendelige. WordPress har en database over tusenvis av forskjellige funksjoner som du kan installerer i din WordPress nettløsning, men siden dette innlegget handler om nettside strategi går jeg ikke i dybden på hvilken type nettside du kan utvikle. Mer om det en annen gang.

Nettside strategi

Når målsetningen med nettsiden er klar er det på tide å se nærmere på din nettside strategi, det vil si hvordan vi skal nå målsetningen.

I denne artikkelen kommer jeg til å fokusere på de 2 mest vanlige strategiene;

  1. Generere salgsprospekter via nettsiden
  2. Salgsoptimalisering av en ehandelsløsning

Slik genererer du salgsprospekter via nettsiden din

TV-reklame, Radio-reklame eller annen reklame som blir påtvunget deg er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Dette er ofte helt usegmentert massereklame, reklame som av mange oppfattes som uønsket og dermed også i mange tilfeller kan virke mot sin hensikt. Denne måten å markedsføre kalles på fagspråket «outbound marketing».

Det motsatte; «Inbound marketing» – er en måte å drive markedsføring på som er ønsket av den som du gjerne vil selge til. Inbound marketing er en nettside strategi som skaper positive vibrasjoner rundt ditt firmanavn, er rimeligere enn outbound marketing og gir også mye bedre resultater (konverteringsrate) enn outbound marketing.

Så hva er Inbound Marketing?

Inbound marketing er segmentert markedsføring der du henvender deg til en gruppe mennesker som du vet er interessert i det du har å selge og som vil bli glad for å se din annonse.

Målrettet trafikk

Dersom inbound marketing er din nettside strategi, er det flere måter å nå ut til de «riktige» kundene på. En måte er å plukke ut bestemte nøkkelord som du vet dine potensielle kunder søker etter, og så søkemotor optimalisere nettsiden din slik at din nettside dukker opp på side 1 i et Google søk på akkurat dette nøkkelordet og/eller kjøre en Google AdWords betalt annonse kampanje der du betaler for at tekst annonser vises for bestemte nøkkelord.

En annen måte måte kan være å benytte Facebook annonsering og segmentere på kjønn, alder, geografisk beliggenhet kombinert med interesser og preferanser. Også en glimrende måte å nå ut til riktig kundegruppe.

Du finner mer informasjon om markedsføring her: Internett markedsføring

Landingssiden

I tillegg til å anvende riktig markedsførings metodikk er det like viktig å sørge for at nettsiden din er optimalisert for å konvertere trafikken fra markedsføringen om til salgs-prospekter.

Dette kan gjøres på flere måter. Først og fremst trenger du en dedikert landingsside (salgsside) for kampanjen din. Det er ikke nok å bare sende trafikken til «hjem» siden din. Denne landingssiden bør ha samme eller tilsvarende tittel som tittelen du benytter i dine annonser for at Google og Facebook skal belønne din annonse med en høyere relevanse score.

Høy relevanse score gjør at du får flere klikk til en lavere pris på dine annonse kampanjer.

Videre bør landingssiden være kort og konsis, veldig relevant i forhold til det du selger og med en klar «Call To Action» – en godt synlig knapp som du vil kunden skal klikke på for å utføre en bestemt handling. Som i vårt tilfellet, å fylle ut et skjema for å få et salgsprospekt.

Salgstrakten

Men hvorfor skal noen ønske å fylle ut et skjema og gi bort sine kontakt opplysninger? Det er her mange feiler og tror at om du skaffer relevant nettside-trafikk fra annonsering på Google eller Facebook og bygger en bra nettside så vil du få en strøm av salgs-prospekter.

Med mindre du selger noe som du praktisk talt har monopol på kommer du ikke til å få en strøm av salgsprospekter uten at du har en klart definert strategi for hvordan du skal konvertere trafikk om til salgsprospekter.

La meg ta et eksempel; På McDonals kan du kjøpe en burger til 15 kroner. McDonalds betaler 14 kroner i markedsføring for hver kunde som kommer inn i butikken og kjøper denne hamburgeren. Og da sitter McDonals tilbake med 1 krone i fortjeneste. Ikke særlig mye tenker du kanskje. Men har du lagt merke til at hver gang du kjøper en burger spør betjeningen om du vil ha pommes frites og en cola med burgern? Ved å oppselge pommes frites og cola øker McDonalds fortjenesten 8 ganger, og skaper en solid fortjeneste.

Hva har dette med din nettside å gjøre lurer du kanskje på? Saken er den at eksemplet med McDonalds kan overføres til din virksomhet og for dine produkter.

Når du har skaffet deg relevant trafikk til nettsiden din trenger du et produkt som du vet disse menneskene trenger og gjerne vil ha i bytte mot sine kontakt opplysninger. Dette kaller vi en «leadmagnet». En leadmagnet kan være en ebok, en gratis vareprøve, eller noe annet du kan gi bort eller selge veldig billig bare for å få tak i kontaktopplysningene til de som besøker nettsiden din.

Neste steg går på videre oppsalg av dine andre produkter og tjenester og er et eget tema som jeg skal komme nærmere tilbake til i en annen artikkel.

A/B testing

Men hvordan vet vi at markedsføringen og landingssidene vi har laget fungerer optimalt? Dette skaffer vi oss rede på gjennom A/B testing, der vi kan teste på alt fra overskrifter, ingresser, bilder, knapper m.m.

Det å generere salgs-prospekter via nettsiden er et omfattende tema som jeg skal komme nærmere tilbake til gjennom en serie artikler hvor jeg går i dybden av dette fagområdet. Denne artikkelen går mer på nettside strategi slik at du er bedre i stand til å forstå hvilken nettløsning du trenger FØR du investerer i en nettløsning.

Salgsoptimalisering av en ehandelsløsning

For deg som ønsker å selge dine produkter og tjenester online, så trenger du en ehandelsløsning.

Ehandelsløsningen kan være del av nettsiden din om du benytter WordPress, eller kun være en ehandelsløsning om du benytter løsninger som Magento, MyStore, Shoppify og lignende.

Før du velger nettbutikkløsning bør du være sikker på at du velger riktig. Det er mye å velge mellom og det er fort å velge feil. Jeg har laget en artikkel om det å starte nettbutikk, der jeg går nærmere inn på hvilke nettbutikkløsninger som finnes på markedet og hvilke løsning jeg vil anbefale.

Da denne artikkelen handler om nettside strategi går jeg ikke inn på hvilke ehandelsløsninger du bør velg, men legger fokus på hva som er viktig uavhengig av ehandelsløning for å optimalisere salget i nettbutikken.

Mobilvennlig netthandel

For mange bransjer er trafikk som kommer fra mobiltelefoner større enn trafikken som kommer fra vanlige datamaskiner og nettbrett. Dette betyr at du må optimalisere nettbutikken din for mobil, noe som innebærer at du må gå over alle sider og være 100% sikker på at produkt-listing, produktsiden, handlekurven, kasse siden, og konto administrasjons-sidene ser pene ut på mobil.

I tillegg bør du passe på at overskrifter ikke er for store eller at ord er for lange slik at deler av et ord går utenfor skjermbredden på en mobiltelefon.

Å unnlate å gjøre denne optimaliseringen innebærer at du vil gå glipp av salg for tusenvis av kroner.

Presenter utvalgte produkter på strategiske sider

Med de aller fleste ehandelsløsninger følger der widgets (moduler) som viser «utvalgte produkter», «nye produkter», «mest solgte produkter», «relevante produkter» osv. Disse widgetene er det lurt å plassere på strategiske sider, som «hjem» siden (startsiden), i høyre kolonne i bloggen, i bunnen av siden, etc.

Oppsalg og kryssalg

Du har kanskje lagt merke til at nettsteder som Amazon.com og Ebay.com alltid foreslår lignende produkter når du er inne for å se på et bestemt produkt. Det er dette som kalles oppsalg, der relaterte produkter lenkes til produktet du ser på. Det kan for eksempel være lignende produkter i samme serie.

Når du legger et produkt i handlekurven og/eller går til kasse siden for å betale hender det at det også der dukker opp produkter. Her kan det være at nettbutikken forsøker å selge deg andre typer varer – Kryssalg.

Skal du i gang med nettbutikk er det veldig viktig at du gjør deg noen tanker omkring hvordan du ønsker å oppselge og krysselge dine produkter for å sørge for at kundene kjøper mer enn 1 produkt.

Brukervennlig kjøpsprosess

Du har kanskje opplevd å komme til nettbutikker der det har vært vanskelig å gjennomføre et kjøp. Kanskje har kjøpsknappen på produkt detaljesiden ikke vært synlig nok, kanskje har ikke ehandelsløsningen «vist deg veien videre» etter at du har trykket på kjøpsknappen, kanskje har det vært vanskelig å registrere seg som kunde…

Det er mange ting som kan være til hinder for en god kjøps-opplevelse, og mye penger å tjene på å sørge for at kjøps-opplevelsen, både på desktop (vanlig skjerm) og mobil, er så bra som overhode mulig.

Her er en sjekkliste du kan optimalisere etter:

  • Sørg for at kjøpsknappen på produktsiden er godt synlig, gjerne stor og med en farge som vises godt. Pass på at teksten på knappen er «riktig». Skal det stå «kjøp», eller «kjøp nå», eller «bestill»? kanskje det er lurt med en A/B testing for å finne ut hvilken knapp som fungerer best?
  • Sørg for at knappen på en produktutlistingsside ikke er for «pushy». Om du har en produkt utlistingsside som f.eks viser 10 produkter per side, og knappen som tar deg med til produktsiden heter «Kjøp nå», ja så kan det hende du ikke trykker på denne knappen, da du ikke er klar til å kjøpe nå… Om knappen heller ble kalt «Les mer» ville dette kanskje føre til at flere gikk inn og leste om produktet?
  • Nå du står på en produktdetaljeside og trykker på kjøpsknappen, hva skjer videre? Får du en klar beskjed fra ehandelsløsningen om at produktet er lagt i handlekurven? Gir ehandelsløsningen deg en mulighet til å gå til handlekurven, kassesiden eller til å fortsette handleturen? Kan du se handlekurven med det nye produktet i fra der du nå står? Hvis svaret er nei på noen av disse spørsmålene trengs det en optimalisering.
  • Når du er kommet til handlekurven eller kasse siden, kan du se pris med og uten merverdiavgift? Dette er viktig, spesielt for bedrifter som får fradrag på momsen.
  • Når du har kommet helt til kasse siden og er klar til å betale, må du registrere deg eller tilbyr ehandelsløsningen en gjeste-utsjekk uten nødvendigheten av registrere seg? Dersom du må registrere deg, er det noen «unødvendige» felter som kunne vært fjernet? Folk hater å fylle ut skjema, spesielt felter som oppfattes som «unødvendige».
  • Hvordan kommuniserer ehandelsløsningen med deg? Tenke deg at du står nederst på kasse siden og skal til å betale, men så skjer der ingenting… Hva er galt? får du noen beskjed fra systemet? Kan det være at du har glemt å legge inn et av de påkrevde feltene som for eksempel adresse? Et godt ehandelssystem kommuniserer med deg uansett hvor på siden du står med beskjeder og meldinger som er godt synlig slik at du hele veien får informasjon om du har glemt noe eller det er informasjon som mangler.
  • Hvilken betalingsløsning bruker ehandelsløsningen? Om du har valgt Paypal, betyr det at kundene er tvunget til å registrere seg en Paypal konto eller får kundene mulighet til å legge inn sitt kredittkort nummer på en enkelt og brukervennlig måte? Når du har lagt inn ditt kredittkort nummer, betalings-opplysninger og trykket på betalings-knappen, blir du sendt «ut» av nettsiden til en annen side (f.eks. om du bruker betalingsløsningen «nets»)? Dette kan for mange virke litt «skummelt» da kundene gjerne vil være i nettløsningen gjennom hele kjøpsprosessen. Og til slutt, har du vurdert å ta i bruk mobil betaling, f.eks. via Vipps, Apple Pay eller lignende? Det å forenkle betalingsprosessen kan i mange tilfeller gjøre at du får mange flere salg.

Oppsummering

Å lage en ny nettside eller nettbutikk kan være starten på et fantastisk eventyr for deg og ditt firma, med stor økning i antall salgsprospekter eller i salgsomsetningen. Men som denne artikkelen har vist er det mye å tenke på og flere ting å avklare, og at valg av en nettside strategi er svært viktig for avkastningen du kan forvente å få på nettsiden din.

Jeg håper du har fått litt mer innsikt i hva du bør tenke gjennom før du går i gang med utviklingen av en ny nettside, og at du velger en nettløsning og kanskje enda viktigere, en nettside strategi, som passer for deg og din virksomhet.

Jeg anbefaler deg å følge med på bloggen her på Webkonsepter.no eller abonnere på nyhetsbrevet, da jeg i tiden som kommer vil publisere flere artikler som går enda mer i dybden av det å utvikle en nettside.

Lykke til med valg av nettside strategi!

PS. Du kan ringe meg på 95 80 60 80 eller ta kontakt på epost om du trenger råd om utvikling av en nettside eller nettbutikk.

Grafisk design: Raymond Furre | Et bilde av en mann som smiler i en sirkel.

Om forfatter

Raymond Furre er daglig leder av Webkonsepter.no, med over 20 års erfaring på webutvikling, webdesign, digital markedsføring, merkevarebygging og forretningsutvikling. I disse årene har Raymond bidratt til vekst, bedre lønnsomhet og sterkere markedsposisjon for bedrifter over hele Norge. Drivkraften er gode kundeopplevelser og fornøyde kunder; se vurderinger på LinkedIn, Trustpilot, Facebook og Google.

▸ E-post: [email protected]
▸ Kostnadsfritt rådgivningsmøte på Zoom: Kalender

Webkonsepter.no | Fasiliteter synlighet på Google, vekst & sterkere markedsposisjon.

Webkonsepter.no kombinerer fire sentrale fagområder for å fremme våre kunders synlighet, vekst og markedsposisjon;

  • Nettside- og Nettbutikkutvikling: Skreddersydde webløsninger som konverterer besøkende til kunder.
  • Digital Markedsføring: Strategi som skaper målrettet trafikk til nettsiden din.
  • Merkevarebygging: Styrking av din identitet og posisjon i markedet.
  • Forretningsutvikling: Strategier for vekst og bedre lønnsomhet.

I et samarbeid med Webkonsepter.no har du en partner som forstår hva som driver virksomheten din og hvordan resultater skapes.

Book en hyggelig, kostnadsfri og uforpliktende snakk om hvordan vi kan være til hjelp for ditt firma.

Møtekalender

★★★★★

Vi har vært kunde av Webkonsepter i fem år, og er veldig fornøyd med forretningsutvikling og gode og brukervennlige webløsninger. Anbefaler Webkonsepter som forretningspartner for å øke salget.

Arve Willassen

Daglig leder, Netcam Norge AS

★★★★★

Vi har benyttet Webkonsepter til utvikling av ny hjemmeside og er veldig fornøyde med både resultat og gjennomføring. På den ene siden har vi fått en fin hjemmeside, men samtidig fått lov å være med på ein lærrerik reise rundt hva som ligger «under panseret».

Tommy Amundsen

Daglig leder, Semje Software AS

★★★★★

Vi på House Of Digital benyttet oss av tjenestene til Webkonsepter og Raymond i forbindelse med en ny kunde som skulle lansere en boligdeling tjeneste. For de som vil lykkes i Digitale medier vil jeg absolutt anbefale Raymond og Webkonsepter!

Baard Persson Vaage

Daglig leder, House of Digital

Kostnadsfritt & uforpliktende

Pin It on Pinterest

Del

Del

Del innlegget på sosiale medier.