...

Universell utforming av nettsider

Uttrykket universell utforming har lenge vært et kjent begrep i byggebransjen. Alle nybygg og offentlige bygg skal ha en konstruksjon som lar folk med ulike handikap enkelt og uproblematisk finne frem og trives i bygget.

Universell utforming videreføres nå til internett.

Universell utforming av nettsider skal åpne for at alle uansett handikap skal kunne benytte seg av tjenester og innhold som er tilgjengelig på Internett.

En nettside er en inngangsport

Internett er som et stort, uendelig bibliotek med mange rom, og hver nettside er en dør til et nytt rom. Myndighetenes krav om universell utforming sikrer at disse inngangsportene har en lik oppbygning. Dette skal åpne for at flere skal kunne bruke internett. Dette vil kunne kutte i driftskostnader og spare tid for bedrifter.

Det er mange som sliter med gikt, svakt syn, lese-og-skrive vansker og annet.  Dette kan gjøre det vanskelig, om ikke umulig å være en aktiv bruker av Internett. Dermed stenges denne gruppen ute fra en viktig del av samfunnet. Ikke nok med det, men de som selger produkter via nettsider går glipp av en stor kundegruppe.

Myndighetene innfører universell utforming av nettsider

Myndighetene innfører et krav om at alle nye nettsider som lages etter 1. juli 2014 skal følge en mal for universell utforming. Dette gjelder alle typer nettsider.

De som allerede har en nettside får tid på seg frem til 2021 til å legge om sin nettside for å etterkomme kravene til universell utforming.

Dette er et noe kontroversielt tema, som her i en artikkel fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Tvinger-alle-virksomheter-til-a-skaffe-seg-nye-nettsider-7526952.html#.U0VtENzz1y7

Men det er også noe som mange har ventet på, og som mener at dette vil ha mange positive ringvirkninger.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Villedende-og-tendensiost-om-universell-utforming-7529346.html#.U0VtAtzz1y6

For mange nettsider vil kravet til universell utforming innebære små endringer, som man kan få gjort raskt. Noen vil måtte legge om større deler av nettstedet, noe som kan medføre større utgifter.

Malen fra myndighetene er basert på en rekke kriterier som er godt utprøvd og har vist seg å fungere. Disse er hentet fra Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0.

Fra denne listen med 61 kriterier – klassifisering AAA, har myndighetene plukket ut 35 som da utgjør malen for universell utforming, det som klassifiseres som AA.

Hvordan skal eiere av eksisterende nettsider forholde seg til krav om universell utforming?

De 35 kriteriene som er ramset opp fra myndighetenes side kan være vanskelig å tolke og forstå. Derfor lønner det seg å kontakte noen som kan dette og få dem til å sjekke hjemmesiden opp mot reglene for universell utforming. Her hos webkonsepter gjør vi dette for et lite honorar.

Basert på resultatet av en slik sjekk, må man lage en plan for eventuelle endringer. Det er mange hjemmesider som følger kravene til universell utforming allerede, og for mange andre så innebærer dette mindre endringer. Det er noen hjemmesider som trenger mer oppdatering, men dette vet man ikke før man har fått analysert nettsiden.

Hvis du ikke har fått laget en hjemmeside enda er det viktig at du sjekker at firmaet som lager hjemmesiden din er kjent med kravene i universell utforming. I Webkonsepter.no har vi erfarne programmere som er godt kjent med kravene om universell utforming.

Grafisk design: Raymond Furre | Et bilde av en mann som smiler i en sirkel.

Om forfatter

Raymond Furre er daglig leder av Webkonsepter.no, med over 20 års erfaring på webutvikling, webdesign, digital markedsføring, merkevarebygging og forretningsutvikling. I disse årene har Raymond bidratt til vekst, bedre lønnsomhet og sterkere markedsposisjon for bedrifter over hele Norge. Drivkraften er gode kundeopplevelser og fornøyde kunder; se vurderinger på LinkedIn, Trustpilot, Facebook og Google.

▸ E-post: [email protected]
▸ Kostnadsfritt rådgivningsmøte på Zoom: Kalender

Webkonsepter.no | Fasiliteter synlighet på Google, vekst & sterkere markedsposisjon.

Webkonsepter.no kombinerer fire sentrale fagområder for å fremme våre kunders synlighet, vekst og markedsposisjon;

  • Nettside- og Nettbutikkutvikling: Skreddersydde webløsninger som konverterer besøkende til kunder.
  • Digital Markedsføring: Strategi som skaper målrettet trafikk til nettsiden din.
  • Merkevarebygging: Styrking av din identitet og posisjon i markedet.
  • Forretningsutvikling: Strategier for vekst og bedre lønnsomhet.

I et samarbeid med Webkonsepter.no har du en partner som forstår hva som driver virksomheten din og hvordan resultater skapes.

Book en hyggelig, kostnadsfri og uforpliktende snakk om hvordan vi kan være til hjelp for ditt firma.

Møtekalender

★★★★★

Vi har vært kunde av Webkonsepter i fem år, og er veldig fornøyd med forretningsutvikling og gode og brukervennlige webløsninger. Anbefaler Webkonsepter som forretningspartner for å øke salget.

Arve Willassen

Daglig leder, Netcam Norge AS

★★★★★

Vi har benyttet Webkonsepter til utvikling av ny hjemmeside og er veldig fornøyde med både resultat og gjennomføring. På den ene siden har vi fått en fin hjemmeside, men samtidig fått lov å være med på ein lærrerik reise rundt hva som ligger «under panseret».

Tommy Amundsen

Daglig leder, Semje Software AS

★★★★★

Vi på House Of Digital benyttet oss av tjenestene til Webkonsepter og Raymond i forbindelse med en ny kunde som skulle lansere en boligdeling tjeneste. For de som vil lykkes i Digitale medier vil jeg absolutt anbefale Raymond og Webkonsepter!

Baard Persson Vaage

Daglig leder, House of Digital

Kostnadsfritt & uforpliktende

Pin It on Pinterest

Share This

Del

Del innlegget på sosiale medier.