lage hjemmeside
Lage hjemmeside? Komplett hjemmesideguide fra A til Å

Av Raymond Furre

Har du noen gang ønsket å lage hjemmeside for bedriften din, men følte deg overveldet av alt som skulle til? Eller kanskje du har prøvd å lage hjemmeside, men har gitt opp fordi det var for komplisert?

I denne guiden går vi gjennom hele prosessen fra A til Å slik at du vet nøyaktig hva som må til for å lage hjemmeside.

Hjemmeside definisjon

En hjemmeside er en digital plattform som gir deg muligheten til å presentere informasjon, produkter eller tjenester online. Dette kan være alt fra en enkel nettside med litt informasjon om deg selv eller bedriften din, til et komplekst nettsted med mange ulike sider og funksjoner.

Hjemmesiden – Et «must» for fremtidsrettede bedrifter

Det er mange grunner til at du bør lage hjemmeside for bedriften din.

  • En hjemmeside er glimrende for å presentere dine produkter og tjenester for potensielle kunder.
  • Med nettbutikk funksjonalitet installert kan du enkelt ta imot ordre og motta betaling for dine produkter og tjenester.
  • En annen fordel er at hjemmesiden er åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Dette gir kundene dine muligheten til å kjøpe produkter eller tjenester når det passer dem best.
  • Med riktig markedsføring kan hjemmesiden din bli en markedsførings-maskin som gir deg nye salgs-prospekter 365 dager i året.

Domenenavn & webhotell

Velg domenenavn

Før du kan begynne prosessen med å lage hjemmeside, må du velge et domenenavn. Dette er URLn (nettsteds-adressen) besøkende vil skrive inn i nettleseren for å finne hjemmesiden din, for eksempel www.dittfirma.no.

Navnet bør være kort og enkelt å huske, samt lett å skrive og uttale. For å sjekke om domenenavnet du ønsker er tilgjengelig, kan du gå til www.proisp.no og gjøre et domenenavnsøk.

Domene registrering

For å sikre eierskapet til det domenenavnet du har funnet, bør du registrere det. Dette kan du gjøre gjennom proisp.no eller en hvilken som helst annen domene-registrator.

Webhotell

Et webhotell er et sted på internett der du kan lagre hjemmesiden din. Hvis du vurderer å lage hjemmeside med WordPress, trenger du et webhotell. Du kan leie et webhotell fra selskaper som proisp.no, Uniweb.no eller andre.

Uansett hvilken domene- og webhotell leverandør du velger, kan det være lurt å bruke samme selskap for både webhotell og domene. Dette gjør det enklere å koble domenet til hjemmesiden når du er klar til å lansere den.

Hjemmesidens innhold

Før du begynner å jobbe med å lage hjemmesiden din, kan det være en idé å sette opp en innholdsstrategi. Dette bidrar i større grad til at innholdet du legger ut på hjemmesiden din treffer rett målgruppe og oppnår synlighet på Google.

Hva er SEO

Søkemotoroptimalisering, ofte kalt «SEO» (Search Engine Optimization), er en prosess som gjør innholdet på hjemmesiden din synlig i organisk søk på Google og andre søkemotorer.

Hvorfor SEO er viktig for hjemmesiden din

Søkemotoroptimalisering bidrar til at hjemmesiden din rangerer med flere nøkkelord på Google, noe som vil øke nettside-trafikken og potensielt gi deg flere kunder.

Nøkkelordanalyse

Søkemotoroptimalisering starter med en nøkkelordanalyse for å finne nøkkelord som kan generere trafikk fra besøkende som er interessert i dine produkter og tjenester. Det er viktig å sjekke at hvert nøkkelord har et visst søkevolum per måned og at konkurransen om nøkkelordet for å rangere på side 1 ikke er for stor.

Når du har gjennomført en nøkkelord analyse, kan du bruke nøkkelordene du har funnet som basis for hjemmesidens innholds-sider og fremtidige blogginnlegg.

Blogging kan være en effektiv strategi for å øke synligheten til hjemmesiden din på Google for et stort antall nøkkelord

Ps. Hvis du klarer å gjette hva nøkkelordet er for denne artikkelen, tilbyr vi en time nøkkelord-analyse for bedriften din kostnadsfritt. Send en epost der du skriver hva du mener er denne blogg-artikkelens nøkkelord til hei@webkonsepter.no eller start en Live Chat.

Innholdsstruktur

Du trenger en innholdsstruktur før du går i gang med å generere selve innholdet. En innholdsstruktur er en tre-struktur som gir en oversikt over hvilke sider hjemmesiden din skal bygges opp omkring, og hvilken informasjon som skal inn på hver side.

Navigasjon og menyer

Etter at du har laget innholds-struktur, bør du planlegge navigeringen på hjemmesiden, og bestemme hvilke menyer og menypunkter som skal være tilgjengelig for brukerne. En god navigasjon gjør det enkelt for besøkende å finne frem til relevant informasjon og øker sannsynligheten for at de vil bli på nettstedet lenger.

Godt innhold er avgjørende

«Content is King» er mye brukt i markedsføringen, og det med rette. For å lykkes med hjemmesiden din og bli synlig på Google trenger du godt innhold.

Typer av innhold

På en hjemmeside kan det være ulike typer innhold, som tekst, bilder, illustrasjoner og video.

Tekst er den vanligste formen for innhold på en hjemmeside, og kan være alt fra enkel informasjon til mer detaljerte artikler.

Bilder kan være fotografier eller tegninger, og brukes ofte for å illustrere teksten eller for å skape et mer visuelt tiltalende nettsted.

Illustrasjoner er ofte mer kunstneriske og kan være tegninger, skisser eller grafiske fremstillinger.

Videoer er også et populært valg for innhold på nettsteder, og kan være alt fra korte videoklipp til lengre dokumentarer.

Valg av innhold type avhenger av hva som passer best for formålet med nettstedet og hva som vil appellere til målgruppen.

De mest vanlige sidene

Når du skal lage en hjemmeside for en bedrift eller organisasjon, vil det være en rekke sider som ofte dukker opp.

En av disse sidene er startsiden, som også kalles «hjem»-siden. Denne siden vil vanligvis inneholde en introduksjon til bedriften eller organisasjonen og gir en oversikt over hva som finnes på resten av nettstedet.

En «om oss»-side vil gi mer informasjon om bedriften eller organisasjonen, inkludert historie, visjon og mål.

«Kontakt oss»-siden inneholder informasjon om hvordan man kan komme i kontakt med bedriften eller organisasjonen, for eksempel gjennom en kontaktskjema eller ved å oppgi en epostadresse eller telefonnummer.

Produkter og tjenester

En viktig del av det å lage hjemmeside for et firma, er å presentere bedriftens produkter og tjenester.

Dette kan gjøres på en eller flere sider kalt produkt- og tjeneste-sider. Når du skal lage innhold til disse sidene, bør du være klar på hva som skal presenteres og hva som er viktig for målgruppen å vite. Det kan være lurt å starte med å lage en liste over produktene og tjenestene bedriften tilbyr, samt deres egenskaper og fordeler.

Deretter kan du lage en struktur for siden og bestemme hvilke av disse punktene som skal være med.

Det kan være en god idé å inkludere bilder og videoer for å gjøre siden mer visuelt tiltalende. Det kan også være lurt å inkludere prisinformasjon, for eksempel i form av en prisliste, for å gi målgruppen et inntrykk av hva de kan forvente å betale for produktene og tjenestene.

Undersider

Det kan være en god idé å lage undersider på en hjemmeside for å utdype tema og unngå å gjøre hovedsiden for lang.

Internett er et hurtig medium, og folk bruker gjerne relativt kort tid på å lese innhold på en hjemmeside. Derfor er det viktig å ha innhold som er lett å lese og forstå, slik at målgruppen din får med seg det viktigste.

Om hovedsiden inneholder for mye tekst, kan dette gjøre at mange av de som besøker hjemmesiden din forlater den igjen relativt raskt.

Ved å lage undersider kan du lenke til mer detaljerte forklaringer og ha mer plass til å utdype tema, samtidig som du holder hovedsiden kort og konsis. Dette kan gjøre at målgruppen din blir lenger på hjemmesiden din og får med seg mer av det du ønsker å formidle.

Hjemmeside programvare

Når hjemmeside-innholdet er ferdigskrevet er det på tide å finne et godt verktøy å lage hjemmesiden i.

Hvilket hjemmesideverktøy bør du velge?

Det finnes et bredt utvalg av verktøyer du kan bruke for å lage hjemmeside, men for å holde denne artikkelen overkommelig har jeg valgt å presentere de tre mest populære hjemmeside-programmene på markedet.

WordPress

WordPress er en av de mest populære plattformene for å lage hjemmesider og nettsteder. Dette open source-verktøyet er enkel å bruke, og gir deg mulighet til å lage alt fra en enkel blogg til et mer komplekst nettsted med mange sider og funksjoner.

WordPress tilbyr et stort utvalg av maler og utvidelser, slik at du kan tilpasse nettstedet ditt akkurat slik du vil ha det. Det er også mange ressurser og verktøy som kan hjelpe deg med å lære å bruke WordPress og få mest mulig ut av plattformen.

Du kan ta i bruk WordPress som et abonnement, via wordpress.com, men da er du låst til de ulike planene som er tilgjengelig. De fleste lasterer ned programmet fra WordPress.org og installere WordPress på eget webhotell for å ha mest mulig fleksibilitet uten å være nødt til å betale ekstra til WordPress.com

Men om det høres skummelt ut å installere WordPress selv, er det bare å ta kontakt så hjelper vi deg

Mange webhotell leverandører har en funksjon som kalles «1-klikks installerer», som gjør det mulig å installere WordPress med bare ett enkelt klikk.

Wix

Wix er en nettbasert plattform for nettstedbygging som gir brukerne muligheten til å lage profesjonelle nettsteder uten å ha teknisk kunnskap. Plattformen tilbyr et stort utvalg av ferdige maler som kan tilpasses med egendefinerte bilder, tekst og designelementer. Wix har også en rekke verktøy og funksjoner som gjør det mulig å legge til e-handel, blogg, forum, bildegallerier og andre funksjoner til nettstedet ditt.

En av de største bakdelene med Wix sammenlignet med WordPress er at Wix er en lukket plattform, noe som betyr at du ikke kan laste opp tilleggsfunksjoner eller endre koden for å tilpasse nettstedet ditt på samme måte som du kan med WordPress. Dette begrenser fleksibiliteten og mulighetene for å tilpasse nettstedet ditt akkurat slik du vil ha det.

I tillegg har WordPress et mye større utvalg av temaer og plugins enn Wix, noe som gir deg enda flere muligheter til å tilpasse utseendet og funksjonaliteten til nettstedet ditt. WordPress har over 50 000 plugins, mens Wix har et mye lavere antall.

Webflow

Webflow er også en skybasert hjemmeside bygger, som brukes av omlag 1% av alle nettsteder på verdensbasis. Fordelen med Webflow er at systemet gir større design muligheter enn mange av de andre hjemmeside byggerne, samtidig som systemet er brukervennlig og helt uten at du trenger å forstå koding. Som Wix oppretter du innholdssiden rett i editoren, og jobber i en visuell sidebygger hvor du ser hva du designer, på tilsvarende måte som Wix. Ulempen med Webflow er begrensningen denne type programvare gir, som de fleste webside byggere har til felles. Som også er årsaken til at så mange velger WordPress.

Webflow er på samme måte som Wix en skybasert platform. En av fordelene med Webflow er at det gir brukerne mulighet for å lage mer komplekse design enn mange andre plattformer for nettstedbygging, samtidig som det er enkelt å bruke og ikke krever at du kan kode. På samme måte som Wix, oppretter du innholdet ditt direkte i editoren ved hjelp av en visuell sidebygger som gir deg mulighet til å se hvordan nettstedet ditt vil se ut mens du designer det.

En ulempe med Webflow er imidlertid at det har de samme begrensningene som mange andre nettstedbyggere, som gjør at mange velger å bruke WordPress i stedet. WordPress er et åpent kildekode-publiseringssystem som gir brukerne mulighet til å laste opp og installere tilleggsfunksjoner og tilpasse nettstedet på mange forskjellige måter, noe som gir større fleksibilitet og muligheter for tilpasning enn det man får med lukkede plattformer som Webflow.

Konfigurering og oppsett

Nå som du har valgt programvaren du skal bruke for å lage hjemmesiden din, er det på tide å begynne med det som mange elsker og like mange hater – den tekniske siden av hjemmesidebyggingen.

Design tema

Trinn 1 i hjemmesidebyggingen er å velge et design-tema. Et design-tema fungerer som et lag mellom selve hjemmesideprogramvaren og det som besøkende ser når de kommer inn på nettsiden din. I design-temaet finner du et bibliotek med designmaler, en sidebygger med et utvalg av moduler som gir ulike måter å presentere innholdet på, verktøy for å tilpasse responsivt design der det trengs, og mange andre funksjoner og muligheter.

Hvis du har valgt WordPress, har du mange gratis design-temaer å velge mellom, men det kan fort bli kostbart hvis du velger et dårlig design-tema. Jeg anbefaler Divi design-temaet, utviklet av elegantthemes.com. Divi er et av verdens mest populære design-temaer for WordPress, og koster 89 dollar per år (du kan imidlertid få Divi helt gratis ved å laste ned vår gratis WordPress hjemmesideløsning – mer om dette senere i denne artikkelen).

Sider og undersider

Da vi tidligere i prosessen har satt opp en innholdsstruktur og laget innholdet som skal brukes på hjemmesiden, vil det å sette opp sider og undersider gå enkelt og greit. Du vet allerede hvilke sider og undersider du trenger, og å opprette sider er veldig enkelt uansett om du bruker WordPress eller en annen sidebygger. Du klikker bare på «Ny side» fra admin-panelet og gir siden du oppretter et navn.

Sidebygger og webdesign maler

Når du har opprettet sidene du trenger, er det på tide å dykke ned i det som kalles en sidebygger og i biblioteket med designmalene du har tilgjengelig.

Alle plattformene jeg har nevnt i denne artikkelen gir deg tilgang til en visuell sidebygger som på en brukervennlig måte lar deg designe flotte innholdsider rasket og effektivt, mens du kan se det du lager visuelt. Koding og andre ikke-visuelle metoder er fortid.

For de som aldri har jobbet med webdesign før, er det også en ekstra trygghet å kunne støtte seg på et bra utvalg designmaler og slippe å lage all design på egen hånd.

Designe sider og undersider

Når du har fått litt erfaring og forstått hvordan en sidebygger fungerer – og hvordan du bruker designmalene, er det på tide å designe sidene du opprettet i trinnene du gikk gjennom for noen avsnitt siden.

I dette trinnet lager du en modell, eller «wireframe» som det heter på fagspråket. Du ser på innholdet du har skrevet til denne siden og bestemmer deg for hvordan du vil modellere siden.

Når jeg lager wireframe-modeller, bruker jeg eksempeltekst i alle tekstmoduler for å få et inntrykk av designet, før jeg legger inn selve tekstinnholdet. Jeg venter også ofte med å legge inn bilder i wireframe prosessen, men bruker bokser der bildene skal komme senere.

Det kan være lurt å legge inn sideoverskrifter og seksjonsoverskrifter i modellen for å lette forståelsen av hvilket innhold som skal komme hvor på siden.

I de fleste tilfeller har siden en tittel øverst. Den øverste (første) seksjonen på en side kalles gjerne «Hero» seksjonen. Deretter kan du kanskje ha en seksjon med et bilde og litt tekst. Når du jobber deg nedover siden, må du ta stilling til om seksjonene skal ha 1 kolonne, 2 eller flere. Hva som skal være bakgrunnsfarge, eller kanskje du heller vil bruke et bilde? Det er ingen fasit på hva som gjør en god design, selv om det er noen regler som bør følges.

Noen tips på veien;

  • Før du begynner å lage hjemmeside, kan det være lurt å finne bedriftens profilfarger. Profilfargene finner du i logoen. I tillegg har bedriften din kanskje definert tilleggsfarger som skal brukes i call-to-action elementer på hjemmesiden som knapper, lenker, menypunkter osv. Hver farge har en sekssifret kode som det er viktig å skrive ned. Hvis dette virker komplisert, ta kontakt så hjelper jeg deg.
  • Når du lager hjemmesiden, vær konsekvent i bruken av designelementer. For eksempel, hvis du velger å bruke en knapp med avrundede hjørner, bruk samme avrunding på alle knappene. Ikke bare på denne ene siden, men på alle sidene i nettløsningen din.
  • Det samme gjelder bruken av profilfarger; vær konsekvent i hvordan du bruker fargene du har tilgjengelig. Fargen på knappene, overskriftene, hyperlenkene, ikonene og lignende bør være konsistente. Og ikke bare på en side, men på hele nettstedet. Vær forsiktig med å bruke andre farger enn de som er definert i logoet eller bedriftens grafiske profil, for å unngå at hjemmesiden din begynner å minne om et juletre.
  • Hvis du har valgt å bruke WordPress og Divi design-temaet, har jeg tilgang til 1000 pre-designede seksjoner (en side er bygget opp av 1 eller flere seksjoner), noe som gjør at det går enda raskere å bygge en side enn å jobbe med designmaler eller med modulene som er tilgjengelige i sidebyggeren. Hvis tid er en knapp faktor når du skal lage hjemmesiden, kan det være lønnsomt for deg å få litt hjelp til å designe disse sidene.
  • Canva.com er en glimrende tjeneste å ta i bruk hvis du trenger bilder, videoer, grafikk eller designmaler.

Innlegging av innhold

Når du har laget wireframe-modellen, er det på tide å legge inn innholdet du genererte i et tidligere trinn, som tekst, bilder, grafikk og eventuelt video.

Når det gjelder bilder, er det viktig å lagre dem i lav oppløsning for å sikre at hjemmesiden din laster raskt. Mer om dette lengre ned i artikkelen.

Nettsider tilpasset mobil og tablet

Med verktøy som Divi for WordPress eller sidebyggerne i Wix og lignende, er responsiv design automatisk implementert på alle sidene du designer.

Likevel kan det være nødvendig å gjøre små justeringer, som f.eks. endre rekkefølgen et bilde vises på en mobiltelefon, størrelsen på bokstaver for overskrifter på mobil eller nettbrett, avstanden mellom objekter, osv.

Du kan gjøre dette ved å sette sidebyggeren i mobil- eller nettbrettmodus og justere elementene du vil endre.

Søkemotoroptimalisering av sider og undersider

Når du skal lage hjemmeside, vil du sannsynligvis ønske å rangere på første side i organisk søk på Google. For å oppnå dette, må du fortelle Google hva du vil ha indeksert, og gjøre det så enkelt som mulig for Google å rangere innholdet på hjemmesiden din.

Søkemotoroptimalisering i Wix og andre sidebyggere er noe begrenset. Du kan oppdatere metadata men ikke så mye mer.

WordPress, derimot, har mange programtillegg som gir deg muligheten til å søkemotoroptimalisere en side, et blogginnlegg eller et nettbutikkprodukt på en enkel og brukervennlig måte.

Min favoritt er Rankmath. Rankmath gir deg en poengscore fra 1 til 100 basert på hvor godt du har optimalisert innholdet. Du får en liste med oppgaver å utføre, og for hver oppgave fullført, får du økt poengscore.

Når du har søkemotoroptimalisert siden, blogginnlegget eller produktet for søkemotorer, har du lagt et godt grunnlag for å bli synlig på Google. Vær likevel oppmerksom på at du ikke er garantert en plass på side 1, da dette avhenger av faktorer som hvor hurtig nettsiden laster, konkurransen om nøkkelordet du har valgt og ditt domenes autoritet sammenlignet med dine konkurrenter.

Menyer og menypunkter

Når du har lagt inn innholdet og optimalisert siden, blogginnlegget eller produktet for Google, er det på tide å sette opp menyer og menypunkter.

Det er vanlig å ha en hovedmeny i toppen av nettsiden, samt en meny helt i bunnen. Menyer kan også plasseres andre steder på hjemmesiden, avhengig av designen du har valgt og hva du finner hensiktismessig.

Hver meny inneholder ett eller flere hovedmenypunkter, som igjen kan ha flere undermenypunkter.

Dersom du skal lage en hjemmeside med mange sider, produkter eller funksjoner som du ønsker å vise i en menystruktur, kan det være hensiktsmessig å bruke en megameny.

Hjemmeside funksjonalitet

De ovennevnte hjemmesidebyggerne har alle en «appstore» med et utvalg apper som gir ekstra funksjonalitet til hjemmesiden din. WordPress er overlegen i antall tilgjengelige apper. Når du har funnet en app du ønsker å bruke, er det ganske enkelt å installere den på hjemmesiden din.

Hurtig lasting av innholdet

For å få god synlighet i Google-søk, er det viktig at hjemmesiden din lastes raskt. Det finnes flere faktorer som kan påvirke hastigheten på hjemmesiden din, som webserveren, store og tunge bilder, JavaScript og andre elementer.

Brukere som publiserer innhold på hjemmesiden bør være spesielt oppmerksomme på størrelsen på bildene. Hvis ikke hjemmesidebyggeren din automatisk forminsker bildene du laster opp, bør du selv konvertere dem til mindre bilder. Et bilde som er tatt med en mobiltelefon, kan for eksempel ha en pikselstørrelse på 4000×3000. For å fylle hele bredden på hjemmesiden, trenger du ikke mer enn en bredde på 1920 piksler. Hvis bildet kun skal fylle halvparten av hjemmesiden, trenger du ikke mer enn en bredde på 1920/2 = ca. 1000 piksler. Det kan også være lurt å lagre bildet som en JPG-fil i stedet for en PNG-fil, såfremt du ikke trenger en bakgrunn med gjennomsiktighet, siden JPG-filer lastes raskere enn PNG-filer.

Hvis du har en WordPress-hjemmeside, finnes det mange programtillegg (apper) som kan gjøre hjemmesiden din raskere.

Programtillegget WP Rocket vil gjøre WordPress-hjemmesiden din svært rask.

Hjemmeside lansering

Vi har endelig nådd siste fase i prosessen med å lage en hjemmeside – nemlig lanseringen. Hvis du har fulgt trinnene som er beskrevet, har du lagt et godt grunnlag for en hjemmeside du vil ha mye glede av fremover. Men vi er ikke helt ferdige ennå, det gjenstår noen få oppgaver.

Koble hjemmesiden til domenet

Tidligere i denne bloggposten forklarte jeg hvordan du kan skaffe deg et domenenavn, altså navnet som besøkende skriver inn i nettleseren for å komme til hjemmesiden din. Det kan være litt teknisk å koble hjemmesiden til domenenavnet ditt, men det finnes bra guider som hjelper deg på vei. Du kan også kontakte brukerstøtte for å få hjelp. Hvis du skal lage hjemmeside i WordPress, vil firmaet som du leier webhotell fra ofte kunne hjelpe deg med å koble hjemmesiden til domenenavnet ditt.

Hvis du trenger hjelp med dette, ta kontakt via Live Chat eller send oss en epost.

Sjekk for brutte lenker og andre potensielle problemer

Etter at du har lansert hjemmesiden din, er det viktig å sjekke at alt fungerer som det skal. Dette inkluderer å sjekke for brutte lenker, og bilder som ikke vises. Det er også lurt å se over menypunktene og sjekke at alt ser bra ut på både desktop, nettbrett og mobiltelefoner. Sjekk om noe har forskjøvet seg, kontroller margene og om det finnes tekst som er feil formatert.

Selv om lanseringen av hjemmesiden din vanligvis går bra, er det alltid lurt å være helt sikker.

Gratis hjemmeside

Det er ingen tvil om at det å lage en hjemmeside kan være en stor jobb, og at det er mange ting du må huske på underveis i et web-utviklingsprosjekt.

Men ikke fortvil ikke! – Jeg har gode nyheter til deg. Jeg har gjort det meste av jobben for deg ved å lage en hjemmesideløsning som du kan laste ned helt gratis.

Her følger en komplett beskrivelse av hjemmesideløsningen:

Ps. Du finner lenke til hjemmeside løsningen i siste del av beskrivelsen

Platform: WordPress

WordPress er platformen som er valgt på grunn av fleksibilitet og mulighetene programvaren gir.

Her ser du WordPress sammenlignet med andre hjemmesidebyggere.

Divi

Divi er et av verdens mest populære webdesign-temaer for WordPress, og det har masse funksjonalitet og muligheter innebygget. Divi koster 89 dollar per år.

Da jeg abonnerer på Divi og abonnementet inkluderer ubegrensede antall hjemmesider, kan du benytte Divi kostnadsfritt via denne hjemmesideløsningen.

Funksjonalitet

Visuell sidebygger:

Divi inkluderer en visuell sidebygger, som gjør det enkelt for deg å lage innholdssider for hjemmesiden din der du ser resultatet i sanntid. Velg blant over 40 moduler for å bygge forskjellige typer innhold, som bildegallerier, slide-shows, respons-elementer, blogginnlegg, skjemaer, kundereferanser og mye mer.

Webdesign maler

Divi kommer med over 200 forskjellige layout-pakker, hver av dem bestående av flere sidetyper, for eksempel hjemsiden, om-oss-siden, produktsiden og lignende. Dette utgjør til sammen over 2000 webdesign-maler som du får tilgang til.

Responsiv design

Divi sørger for at hjemmesiden som standard er responsiv. I tillegg gir Divi deg muligheten av å kunne justere de fleste elementer for mobil, nettbrett og desktop dersom dette skulle være nødvendig.

Fonter og stiler

Divi har innebygget et stort antall bokstavtyper som du kan tilpasse på ulike måter. Du kan for eksempel endre størrelsen på tegnene, justere luften mellom hvert tegn, justere linjehøyden, velge om bokstavtypene skal være «fetere» eller ikke, og endre fargene.

Overganger mellom innholds-seksjonene

Divi har mange muligheter for å lage kule overganger mellom seksjonene på hjemmesiden din. For eksempel kan du lage en skrå overgang til neste seksjon, eller du kan velge skyer som overgang til seksjonen under. Det er ingen grenser for hva som er mulig.

Divi har mange flere funksjoner enn det jeg kan nevne her. For å få en fullstendig oversikt over alt dette verktøyet kan gjøre, kan du besøke Elegant Themes.

Ehandels-funksjonalitet

Jeg har installert Woocommerce i denne hjemmesideløsningen, slik at hjemmesiden også kan fungere som en nettbutikk. Woocommerce er en av verdens mest populære ehandelsløsninger, og det gir deg mange muligheter for å selge produkter på nettet.

I tillegg har jeg inkludert funksjonalitet som gjør det mulig å ta i bruk dropshipping, slik at du kan selge produkter uten å måtte ha eget lager.

Hvis du vil vite mer om nettbutikkfunksjonaliteten i denne hjemmesideløsningen, kan du ta kontakt med meg via Live Chat.

Andre funksjoner

Etter å ha jobbet som webutvikler i mange år, har jeg kommet over mange nyttige WordPress-programtillegg som kan være verdt å ha installert.

I denne hjemmesideløsningen har jeg inkludert følgende programtillegg:

  • Duplicate page: Dette programtillegget gjør det mulig for deg å duplisere sider og blogginnlegg, noe som kan være nyttig hvis du for eksempel har en side med standardinnhold som du vil bruke på flere sider.
  • Loco oversettelse: Dette programtillegget gjør det mulig for deg å oversette programtillegg fra engelsk til andre språk, slik som norsk.
  • Virkelig enkel SSL: Dette programtillegget aktiverer SSL-sertifikatet på hjemmesiden din, noe som er viktig for å sikre at brukerne kan bruke hjemmesiden din trygt.

Eksempelsider og innholdsstruktur

Om du skal lage hjemmeside for en bedrift er det noen sider som går igjen:

  • Hjemsiden (startsiden)
  • Produkter
  • Tjenester
  • Om oss siden
  • Blogg
  • Kontakt oss
  • Personvernerklæring
  • Bruksvilkår
  • 404 (brutt lenke side)

Jeg har laget forslag til seksjoner og webdesign elementer for hver av sidene over (unntatt Personvernerklæringen og Bruksvilkårene som er rene tekstsider). Du vil finne overskrifter som indikerer hvilken informasjon som kan være passende i de ulike seksjonene, samt eksempeltekst og bilder for å illustrere hvor tekst og bilder kan være plassert, og en gjennomgående temafarge (grønn).

Denne designen kan du enkelt tilpasse ved å bytte ut eksempeltekst og bilder, endre overganger mellom seksjonene, erstatte temafargen med ditt firmas profilfarge, finne andre ikoner eller bytte ut moduler med andre moduler. Kort sagt kan du endre absolutt alt.

Ved å bruke designforslagene jeg har laget og gjøre små modifikasjoner, kan du lage en hjemmeside relativt raskt sammenlignet med å starte helt fra scratch.

Personvernerklæringen (på norsk) og Bruksvilkårsiden (på engelsk) er maler som du kan bruke, men som bør modifiseres og tilpasses ditt firma.

Toppen av hjemmesideløsningen består av logo og hovedmenyen. I bunnen vil du finne en seksjon som går igjen på alle sidene du navigerer til:

  • Kort informasjon om ditt firma
  • Siste nytt fra bloggen
  • Nyttige lenker
  • Kontaktinformasjon

Du kanskje lurer på hva en 404-side er. En 404-side er siden du kommer til hvis du benytter en hjemmesideadresse som ikke eksisterer på nettsiden din. Prøv å skrive noe bak domenet https:// for å se en 404-side i aksjon.

Forsøk å skrive ett eller annet etter adressen https://hjemmeside.webkonsepter.no i nettleseren… eksempelvis https://hjemmeside.webkonsepter.no/abc og trykk enter. Du vil da se siden med tittel «OOPS..!» – som veileder besøkende tilbake til hjem siden.

Du finner hjemmeside demoløsningen her: Demo

Hjemmeside-løsningen beskrevet ovenfor koster mange tusen kroner om du ber et byrå laget tilsvarende. For å få tilgang til denne løsningen helt gratis, ta kontakt via Live Chat eller send en epost

Driftsavtale

Hvis du ønsker å drifte hjemmesideløsningen selv, er dette fullt mulig. Drift av hjemmesiden innebærer blant annet å oppdatere WordPress og tilleggsprogrammer, samt webdesign-temaet regelmessig. Det er viktig å holde hjemmesiden oppdatert for å unngå sårbarhet og sikre at den ikke blir hacket.»

Dersom du heller vil fokusere på det som gir inntekter i bedriften din, kan du inngå en driftsavtale med oss.

Oppsummert

Det er ikke så vanskelig å lage hjemmeside når du følger denne guiden. Om du i tillegg benytter den prefabrikerte hjemmesideløsningen vi har laget, kan du redusere tiden det tar å lage hjemmeside fra flere uker til noen dager.

Ta kontakt om du har spørsmål eller trenger et tilbud på ny hjemmeside.

Om forfatter

Raymond Furre er daglig leder og grunnlegger av Webkonsepter.no.

Han har jobbet med digital markedsføring i over 10 år, og hjulpet mange små og mellomstore selskaper lykkes på Internett.

I denne bloggen deler Raymond sin kunnskap om digital markedsføring - kompetanse du kan ta i bruk for din virksomhet.

Noe du lurer på? Send forfatter en melding.