lage hjemmeside
Lage webside på 1-2-3: Komplett webside guide for bedrifter eller organisajoner.

Av Raymond Furre

Det er enklere enn noen gang å lage webside. Med litt kunnskaper om webside-bygging, kan du lage webside i løpet av noen timer. Alt du trenger er en datamaskin og internettforbindelse.

I denne guiden vil jeg vise deg hvordan du kan lage webside på 1-2-3.

Webside – kort forklart

For å begynne med det helt grunnleggende; en webside er en samling tekst, bilder og i blant video, som ligger lagret på Internett, og som du får tilgang via en nettleser.

Hvorfor bedriften din trenger en webside

Det er mange grunner til at du bør lage webside for ditt firma, eksempelvis;

  • En webside er perfekt til å presentere ditt firmas produkter og tjenester.
  • Du kan selge dine produkter og tjenester via websiden.
  • Websiden er åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.
  • Med riktig markedsføring kan websiden din bli en markedsføringsmaskin som gir deg nye leads og nettbutikk salg 365 dager i året.

Steg 1: Domene navn og webhotell

Velg et domenenavn

Før du starter å lage webside, er det lurt å velge et domenenavn. Dette er adressen folk vil skrive inn i nettleseren for å finne websiden din. Eksempelvis www.dittfirma.no

Noen tips ved valg av domene navn;

  • Navnet bør være kort og lett å huske
  • Finn et domenenavn som er identisk med ditt firmanavn eller det du ønsker å promotere
  • Domennavnet bør være lett å skrive og lett å uttale.

Du kan sjekke om domenenavnet er ledige ved å gå til www.proisp.no og gjøre et domenesøk.

Registrer domenet

Når du har funnet et godt domenenavn, bør det registreres, for å sikre eierskapet. Dette kan du gjøre via proisp.no eller hvilken som helst annen domeneregistrator.

Webhotell

Et webhotell er der websiden ligger lagret online. Dersom du vurderer å lage webside ved hjelp av WordPress, trenger du et webhotell. Webhotell kan du leie av blant annet proisp.no.

Det er lurt, uansett hvilken domene- og webhotell leverandør du velger, å benytte samme selskap til både webhotell og domene da det gjør domene tilkoblingen enklere når du er klar til å lansere websiden.

Steg 2: Webside innhold

Før selve jobben med å lage webside starter kan det være smart å lage en innholdsstrategi, for å være sikker på at innholdet du legger ut på websiden treffer målgruppen din, og er mulig å gjøre synlig på Google.

Hva er Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, ofte forkortet «SEO» (Seach Engine Optimization), er en prosess for å gjøre innholdet på websiden din synlig i organisk søk på for eksempel Google.

Hvorfor Søkemotoroptimalisering er viktig for websiden din

Jo bedre websiden din er søkemotoroptimalisert, jo flere nøkkelord vil dukke opp på side 1 i et søk på Google, som igjen gir mer trafikk og forhåpentligvis flere leads og kunder.

Gjør en nøkkelordanalyse

Søkemotoroptimalisering starter gjerne med en nøkkelord analyse for å finne nøkkelord som genererer trafikk av besøkende som er interessert i dine produkter og tjenester. Viktig her er å passe på at hvert nøkkelord har et visst søkevolum per måned og at konkurransen om å rangere på side 1 for nøkkelordet ikke er for stor.

Nøkkelordene du finner i nøkkelord analysen skal du bruke både når du genererer innhold til websiden din, og til fremtidige blogginnlegg.

Blogging er en effektiv strategi for å gjøre websiden din synlig på Google for et stort antall nøkkelord.

Ps. Om du klarer å gjette hva nøkkelordet er for denne artikkelen er, kan du ta kontakt via Live Chat. Om du har gjettet riktig, kan vi ta en time nøkkelord analyse for bedriften din uten at du betaler noe for sessionen.

Bygg en innholdsstruktur

Du trenger en innholdsstruktur før du går i gang med å generere selve innholdet. En innholdsstruktur er en tre-struktur som viser en oversikt over hvilke sider websiden din skal bygges opp omkring, og hvilken informasjon som skal inn på hver side.

Planlegg webside navigasjon og menyer

Når du har laget innholdsstrukturen kan du gå i gang med planleggingen av webside navigasjon og hvilke menyer og menypunkter du behøver.

«Content is king»

«Content is King» er et slagord som ofte gjentas blant markedsførere. Og med rette. Godt innhold er alfa og omega for om du vil lykkes med websiden din. Uten godt innhold på websiden din vil det ikke være mulig å rangere i søk på Google og da vil heller ingen finne websiden din.

Tekst, bilder, illustrasjoner og video

Når vi snakker om «innhold» tenker vi på både tekst, bilder, illustrasjoner og video om du har.

Generer innhold til startsiden, om oss siden og kontakt oss siden

Om du planlegger å lage webside for en bedrift eller organisasjon, er det endel sider som går igjen; eksempelvis startsiden (også kalt «hjem» siden), «om oss» siden og «kontakt oss» siden.

Startsiden

Start siden er siden som vanligvis får mest trafikk av alle sidene du har på websiden din. Derfor er det viktig at du tenker nøye gjennom hvilken informasjon du plasserer på denne siden. Startsiden blir på mange måter som «utstillingsvinduet» for resten av websiden din, der du på en kort og konsis måte presenterer hva websiden din inneholder av informasjon med lenker til viktige undersider.

«Om oss» siden

«Om oss» siden er også svært viktig da denne siden forteller noe om hvem som står bak websiden og gjerne forretningside eller formål. Denne type informasjon er nødvendig for å gi websiden nødvendig troverdighet, både blant besøkende av websiden og hos Google. Jo mer troverdig websiden fremstår, jo flere nettsidekonverteringer (leads & salg) vil du genrere, og det blir også enklere å rangere på Google.

«Kontakt oss» siden

«Kontakt oss» siden gjør det mulig for besøkende å komme i kontakt med deg og andre sentrale personer som er tilknyttet bedriften eller organisasjonen din. Her er det vanlig å oppgi telefon nummer, adresse, ofte et kart som viser beliggenhet, åpningstider og lignende.

Generer innhold til produkt og tjeneste siden(e)

Om du skal lage webside for et firma, vil det i de fleste tilfeller være helt nødvendig å presentere bedriftens produkter og tjenester.

Genere innhold til undersider

I tillegg til sidene nevnt over er det ofte vanlig å utdype tema ved hjelp av undersider, for å unngå å gjøre hovedsiden for lang. Internett er et hurtig medium, som betyr at folk bruker relativt kort tid på å lese innhold på en websiden. Om sidene inneholder for mye tekst, vil en stor andel av de som besøker websiden din forlate. Derfor kan det være lurt å holde innholdssidene korte og konsise, og heller bruker undersider som du lenker til med mer detaljerte forklaringer.

Steg 3: Webside program

Når du har skrevet ferdig webside innholdet er det på tide å finne et godt program å lage websiden i.

Hvilket webside program bør du velge?

Det finnes et stort utvalg programvare som du kan benytte for å lage webside, og denne artikkelen ville blitt svært lang om jeg tok med alt som kan krype og gå av webside programvare. Derfor har jeg nøyd meg med å presentere de 3 mest populære webside programmene på markedet;

WordPress

WordPress er fortiden den mest populære websiden byggeren på markedet og brukes av omlag 30% av alle websider på verdensbasis. WordPress kan du abonnere på via wordpress.com eller du kan laste ned programmet fra wordpress.org og installere dette på ditt eget webhotell.

Det kan virke enklere å abonnere på WordPress via wordpress.com men da er du låst til de ulike planene som er tilgjengelg. Majoriten velger å laste ned programmet på WordPress.org og installere WordPress på eget webhotell på grunn av både pris, fleksibilitet og mulighetene dette gir.

Men om det høres skummelt ut å gjøre såpass tekniske ting, er det bare å ta kontakt så kan vi installere WordPress for deg.

Flere av webhotell leverandørene har såkalte 1-klikks installerere der du kan installer WordPress med ett enkelt klikk.

Wix

Wix er en skybasert webside bygger som brukes av ca 3% av alle websider i verden. Fordelen med Wix er at det er svært enkelt å opprette en webside uten noen teknisk bakgrunn. Du oppretter websiden rett i editoren, legger inn innhold i en visuell sidebygger som gjør deg i stand til å se det du skaper mens du jobber helt uten koding.

Bakdelen med Wix er manglende fleksibilitet til å lage akkurat hva du trenger (sammenlignet med WordPress) i tillegg til at om du underveis finner ut at du trenger et annet webdesign tema må du begynne helt på nytt, noe som kan være tidkrevende.

Webflow

Webflow er også en skybasert webside bygger, som brukes av omlag 1% av alle websider på verdensbasis. Fordelen med Webflow er at systemet gir større design muligheter enn mange av de andre webside byggerne, samtidig som systemet er brukervennlig og helt uten at du trenger å forstå koding. Som Wix oppretter du innholdssiden rett i editoren, og jobber i en visuell sidebygger hvor du ser hva du designer, på tilsvarende måte som Wix. Ulempen med Webflow er begrensningen denne type programvare gir, som de fleste webside byggere har til felles. Som også er årsaken til at så mange velger WordPress.

Konfigurer webside programmet

Ok, da har du valgt webside programmet du skal lage webside i. Da begynner det mange elsker og like mange hater – det tekniske rundt det å lage webside.

Velg webdesign tema

Steg 1 er å velge webdesign tema. Et webdesign tema ligger som et lag mellom selve webside programmet og det besøkende ser når de ankommer websiden din. I webdesign temaet finner du et bibliotek av webdesign maler, du har en sidebygger med et utvalg moduler som gir ulike måter å presentere innholdet på, du har verktøy som du benytter for å tilpasse responsiv design i tilfeller noe må justeres, pluss en rekke andre funksjoner og muligheter.

Om du har valgt WordPress, er det mange gratis webside tema å velge mellom, men billig kan fort bli dyrt om du velger feil webdesign tema. Jeg anbefaler Divi webdesign tema, utviklet av elegantthemes.com. Divi er blant verdens mest populære webdesign tema for WordPress, og koster $89 per år (Men du kan få Divi helt gratis om du later ned vår gratis WordPress webside løsning – mer om dette i slutten av denne artikkelen).

Sett opp sider og undersider

Siden vi tidligere i prosessen har satt opp en innholdsstruktur og laget innholdet som skal brukes på websiden, vil det å sette opp sider og undersider gå som en lek. Du vet allerede hvilke sider og undersider du trenger, og det å opprette en side er svært enkelt uavhengig om det er i WordPress eller i en av de andre sidebyggerne. Du klikker ganske enkelt på «Ny side» fra admin panelet og gir siden du oppretter et navn.

Ta i bruk sidebygger og webdesign maler

Når du har opprettet sidene du trenger, er det på tide å dypdykke i det som kalles en sidebygger og biblioteket av webdesign maler du har tilgjengelig.

For alle løsningene som jeg har nevnt for deg i denne artikkelen finner du en visuell sidebygger som gjør deg i stand til å bygge flotte sider med proff design – mens du visuelt ser det du gjør. Koding og andre metoder som ikke er visuelle for øyet hører fortiden til.

Biblioteket av webdesign maler gjør deg i stand til å bygge sidene relativt mye raskere enn å måtte gjøre alt fra grunnen av. Og da mange aldri har jobbet med webdesign før er det også en ekstra trygghet at du slipper å tenke så mye på selve layout da du kan støtte deg til et bra utvalg webdesign maler.

Lag et pent webdesign for hver side og underside

Når du har blitt litt «varm i trøya» og forstår hvordan en sidebygger fungerer og hvordan du anvender webdesign malene, er det på tide å begynne å designe sidene du opprettet i steget du var innom for noen paragrafer siden.

I dette steget lager du en modell, eller «wireframe» som det heter på fagspråket. Du studerer innholdet som du har skrevet til denne siden og bestemmer deg for hvordan du ønsker å modellere siden. Når jeg designer wireframe modeller benytter jeg eksempeltekst i alle tekst moduler for å få et inntrykk av design, før jeg senere legger inn tekst innholdet når wireframe modellen er klar. Jeg pleier også å vente med å legge inn bilder når jeg lager wireframe, men benytter bokser der bildene senere skal komme. Det kan være lurt å legge inn sideoverskrifter og seksjonsoverskrifter i modellen for lettere å forstå hvilket innhold som kommer inn hvor på siden.

Øverst på siden er det vanlig å ha en side tittel. Ps. Den øverste (første) seksjonen på en side kalles gjerne «Hero» seksjonen. Deretter kan det være du trenger en seksjon med et bilde og litt tekst. I vurderingene du gjøre inngår det å ta stilling til om seksjonene skal ha 1 kolonne, 2 eller flere. Hva som skal være bakgrunnsfarge, eller kanskje du heller vil bruke et bilde? Og slik går du frem, seksjon for seksjon, til du har bygget ferdig modellen.

Noen tips på veien;

  • Ta rede på hva som er ditt firmas profil farger. Profil fargene finner du i logo, i tillegg til at bedriften din muligens har definert tilleggsfarger til bruk i responselementer på websiden. Hver farge har en sekssifret kode som det kan være lurt å skrive ned. Om dette virker komplisert, ta kontakt som hjelper jeg deg igang.
  • Når du skal lage webside, vær konsistent i bruken av design elementer. Om du for eksempel velger å bruke en knapp med avrundede hjørner, bruk samme avrunding på alle knapper. Ikke bare på denne ene siden, men på alle siden i nettløsningen din.
  • Det samme gjelder bruken av profil farger; vær konsekvent i hvordan du bruker fargene du har tilgjengelig. Farge på knappene, overskrifter, hyperlenker, ikoner og lignende bør være konsistent. Og da ikke bare på en side men på hele nettstedet. Og vær forsiktig med å bruke andre farger enn de som ligger definert i logo eller ditt firmas grafiske profil for å unngå av websiden din begynner å minne om et juletre.
  • Om du har valgt å bruke WordPress og Divi design tema, har jeg tilgang til 1000 pre-designede seksjoner (en side er bygget opp av 1 eller flere seksjoner), som gjør at det å bygge en side går enda raskere enn å jobbe med webdesign maler eller ved hjelp av modulene du har tilgjengelig i sidebyggeren. Om tid er en knapp faktor når du skal lage webside, kan det være lønnsomt for deg å få litt hjelp til å designe disse sidene.
  • Canva.com er en glimrende tjeneste å abonnere på om du trenger bilder, video, grafikk eller design maler. Om du lurer på om jeg har et abonnement på Canva, så ja, det har jeg. Jeg kan skaffe deg det du trenger uten at du selv trenger å abonnere på Canva.

Importer innholdet til sider og undersider

Når wireframe modellen er laget har tiden kommet til å legge inn innholdet du genererte i et tidligere steg, være seg tekstmessig innhold, bilder, grafikk og eventuelt video.

Når det gjelder bilder er det viktig å lagre bilder og grafikk i lav oppløsning for at websiden skal kunne laste hurtig. Mer om dette lengre ned i artikkelen.

Responsiv design: Mobil og nettbrett tilpassede websider

Med dagens løsninger som Divi for WordPress eller sidebyggerne du finner i Wix og tilsvarende verktøyer er responsiv design en del av løsningen og implementeres automatisk på alle sider du designer.

Likevel vil du ha behov for å gjøre små tilpasninger, som f.eks. å endre rekkefølgen et bilde vises på en mobil telefon, bokstavstørrelse på mobil eller tablet for overskrifter, avstand mellom objekter eller lignende – og da setter du sidebygger i mobil eller tablet modus og korrigerer elementene som du ønsker å rette på.

Søkemotoroptimaliser hver side og underside

Når du skal lage webside, ønsker du sikkert å rangere på side 1 i et organisk Google søk. For å oppnå dette er det nødvendig å fortelle Google hva du ønsker indeksert, og ikke minst gjøre det så enkelt som mulig for Google å rangere innholdet på websiden din.

Søkemotoroptimalisering i Wix og de andre sidebyggerne er noe begrenset. Du kan oppdatere meta data, og fortelle Google hva som er tittelen på en side, dvs. helt grunnleggende ting.

WordPress derimot har en rekke programtillegg som på en brukervennlig måte gjør det mulig å søkemotoroptimalisere en side, blogginnlegg eller nettbutikk produkt. Min favoritt blant SEO WordPress programtillegg heter Rankmath. Rankmath gir deg en score fra 1 til 100 etter hvor godt du har optimalisert innholdet. Du blir presentert for en liste med oppgaver du utfører, som for hvert utførte oppgave gir deg en økning i poengscore.

Når siden, blogginnlegget eller produktet er søkemotoroptimalisert, har du lagt et godt grunnlag for å bli synlig i søk. Vært imidlertid obs på at du ikke er garantert å komme på side 1 likevel, da dette bestemmes av flere faktorer, som hvor raskt nettsiden din laster, hvor stor konkurransen på er på nøkkelordet du har valgt, og ikke minst ditt domenes autoritet. For å lære mer, gå til Søkemotoroptimalisering eller book et møte med meg i kalenderen.

Sett opp menyer og menypunkter

Da er innholdet på plass og tiden er nå kommet til å sette opp menyer og menypunkter. I tillegg til hovedmenyen som du normalt finner i toppen av websiden, er det vanlig å ha en meny helt i bunnen av websiden. Du kan i teorien plassere menyer hvor du vil på Websiden, i alle fall om du benytter WordPress.

Hver meny inneholder ett eller flere menypunkter, og iblant undermenypunkter.

Dersom du skal lage webside med mange sider, produkter eller funksjoner som du trenger å vise i en menystruktur, kan det være lurt å ta i bruk en megameny.

Installer nødvendig funksjonalitet

Alle webside programmene nevnt over har sin egen «appstore», med et utvalg apper som gir utvidet funksjonalitet til websiden din. WordPress ligger også her på topp i antall apper som du får tilgjengelig. Når du har funnet appen du trenger er det en relativt enkel oppgave å installere denne i websiden din.

Optimaliser for rask lasting av webside innholdet

Om du skal ha mulighet til å oppnå god synlighet i søk på Google er det helt nødvendig av websiden din laster hurtig.

Det er flere ting som kan redusere hastigheten på websiden din, blant annet webserver, store tung bilder, javascript, m.m.

Den som legger inn innhold på websiden bør være særlig oppmerksom på bildenes pikselstørrelse. Så fremt ikke webside programmet ditt automatisk forminsker bildene du laster opp, bør du selv konvertere bildene du vil bruke om til et bilde med mindre pikselstørrelse. Tar du et bilde med telefonen din er bildet ofte 4000×3000 piksler stort. For å dekke hele bredden på websiden din, trenger du ikke større bredde enn 1920 piksler. Og om bildet kun skal dekke halvparten av websiden, trenger bildet ikke være bredere enn 1920/2 piksler; dvs. ca 1000 piksler. I tillegg er det lurt å lagre bildet som filtype JPG og ikke PNG, såfremt du ikke trenger et bilde med transparent bakgrunn, da JPG bildene er mye lettere å laste enn PNG bilder.

Om du har en WordPress webside finnes der en rekke programtillegg (apps) som kan gjøre websiden din raskere.

Program-tillegget RabbitLoader vil gjøre din WordPress webside lynkjapp. Program-tillegget er ikke gratis, men da jeg har kjøpt et abonnement som tillater hastighets-optimalisering av ubegrenset antall websider, kan jeg installere RabbitLoader gratis på websiden din. Ta kontakt via Live Chat, så avtaler vi nærmere.

Lanser websiden

Da er vi endelig kommet til siste fase i det å lage webside; nemlig webside lanseringen. Om du har fulgt trinnene over har du lagt et godt grunnlag for en webside du vil ha mye glede av i tiden som kommer. Men vi er ikke helt i mål ennå, noen få oppgaver gjenstår.

Koble domenet til websiden

Innledningsvis forklarte jeg hvordan du skaffer deg et domenenavn, dvs. navnet besøkende skriver inn i nettleseren for å komme til websiden din. Å koble domenenavnet til websiden din kan være litt teknisk å få til, men Wix og de fleste andre webside byggere har bra guider du kan støtte deg til. Du kan også ta kontakt med brukerstøtte for å få hjelp her. Om du vil lage webside i WordPress vil firmaet som du har leid webhotell av i de fleste tilfeller være behjelpelig med å koble domenenavnet ditt til websiden.

Og såklart, dette er også noe jeg kan hjelpe deg med. Ta kontakt via Live Chat så avtaler vi nærmere.

Sjekk websiden for brutte lenker og at alt ellers fungerer som det skal

Når så websiden din er lansert, er det viktig at du sjekker websiden for brutte lenker. En brutt lenke kan for eksempel være et bilde som ikke vises etter at domenet er koblet til, eller at en hyperlenke ikke lengre fungerer som den skal. Samme gjelder menypunkter. Se også over hver side, i full bredde (desktop versjon), på tablet og mobil. Er det noe som har forskjøvet seg? Marger som er for store eller små? tekst som har feil formatering?

Normalt går webside lanseringen helt fint, men det er alltid lurt å være 100% sikker.

Gratis webside

Å lage webside er mye jobb, og denne artikkelen har belyst mange tema som du må gjennom for å fullføre et web-utviklingsprosjekt.

Men fortvil ikke, jeg har gode nyheter til deg; Jeg har tatt på meg jobben med å gå 80% av alle stegene nevnt over for deg ved å lage webside løsning som du kan laste ned helt gratis.

La meg gå i dybden av hva denne gratis webside løsningen består av.

Du finner lenke til webside løsningen i slutten av denne seksjonen.

Webside Program: WordPress

Jeg har valgt å lage webside løsningen i WordPress på grunn av fleksibiliten og mulighetene WordPress gir sammenlignet med uansett annet webside program.

Om du ikke har brukt WordPress tidligere, finner du et kurs i WordPress som jeg har laget her: WordPress grunnkurs

Google Trends gir et bra bilde på hvor dominant WordPress er sammenlignet med andre webside byggere:

Webdesign temaet Divi

Divi er ett av verdens mest populære webdesign temaer for WordPress, og har masse funksjonalitet og muligheter innebygget. Veiledende pris per år er 89 dollar.

Nå har det seg slik at jeg abonnerer på Divi, og dermed trenger du ikke kjøpe Divi selv da min Divi lisens inkluderer ubegrensede websider, og følger med i webside løsningen jeg har utviklet.

Divi funksjonalitet;

Visuell sidebygger:

Ved hjelp av visuelle sidebygger kan du laget flotte innholdssider mens du i sanntid ser det du gjør på siden. Sidebyggeren har over 40 moduler du kan ta i bruk for å bygge forskjellige typer innhold som for eksempel bildegalleri, slideshow, responselementer, blogg, skjema, kundereferanser og mye mer.

Webdesign maler

Divi leveres med over 200 forskjellige layout pakker, der hver pakke består av flere sidetyper som eksempelvis hjem siden, om oss siden, produkt siden og lignende – i sum utgjør dette over 2000 webdesign maler som du får tilgang til.

Responsiv design

Som nevnt tidligere i denne artikkelen er det enkel å gjøre responsiv design på både mobil og tablet.

Bokstavtyper og styling

Divi har innebygget et stort antall bokstavtyper som du kan tilpasse størrelse, luft mellom hvert tegn, linjehøyde, hvor «fet» bokstavtypen skal være, farger og mye mer for.

Seksjonsoverganger

Det er også mulig å benytte kule overganger mellom seksjonene på siden. Eksempelvis kan du lage en skrå overgang til neste, lengre ned kan du velge skyer som overgang til seksjonen under der igjen. Det er bare fantasien som setter grensen for hva som er mulig.

Det er i den hele tatt så mange funksjoner bygget inn i Divi at det vil ta for lang tid å forklare alt. Ta heller en tur innom Elegant Themes – der finner du alt.

Divi er brukervennlig og har en relativt lav læreterskel. Om du likevel ønsker å komme raskt igang finner du et Divi kurs på norsk som jeg har laget her: Divi kurs

Nettbutikk funksjonalitet

Jeg har installert Woocommerce, en av verdens mest populære ehandelsløsninger i denne websideløsningen – slik at websiden også kan fungere som nettbutikk. Du får i tillegg med funksjonalitet som gjør det mulig å ta i bruk Dropshipping (selge produkter uten eget lager).

Ta kontakt via Live Chat om du ønsker ytterligere informasjon om nettbutikk funksjonaliteten.

Annen nyttig funksjonalitet

Etter flere års som webutvikler har jeg kommet over endel WordPress programtillegg som er veldig nyttige å ha installert. Her er en oversikt over programtillegg som følger med denne webside løsningen;

  • Duplicate page: Gjør det mulig å duplisere sider og blogginnlegg.
  • Loco oversettelse: Gjør det mulig å oversette programtillegg fra engelsk til for eksempel norsk.
  • Virkelig enkel SSL: Et programtillegg som aktiverer SSL sertifikatet på websiden din. Viktig funksjonalitet for trygg bruk av websiden.
  • Divi Cart: Gjør nettbutikkbutikk funksjonaliteten Woocommerce veldig lekker. Du finner mer om Divi Cart i seksjonen «Gratis nettbutikk» lengre ned i artikkelen.

Innholdsstruktur og eksempelsider

Det er noen sider som går igjen i de fleste websidene, i alle fall om du skal lage webside for en bedrift.

Disse sidene er;

  • Hjemsiden (startsiden)
  • Produkter
  • Tjenester
  • Om oss siden
  • Blogg
  • Kontakt oss
  • Personvernerklæring
  • Bruksvilkår
  • 404 (brutt lenke side)

For hver av sidene nevnt over (foruten Personvernerklæring og Bruksvilkår som er rene tekstsider) har jeg laget forslag til seksjoner og webdesign elementer. Du finner enkelte overskrifter for å synliggjøre hvilken informasjon som kan være passende i de ulike seksjonene. Ellers finner du eksempel tekst og bilder for å illustrere hvor tekst og bilder kan være plassert, og en gjennomgående temafarge (grønn).

Denne designen kan du enkelt tilpasse ved å bytte ut eksempel tekst og bilder, endre overganger mellom seksjonene, erstatte eksempel tema farge med ditt firmas profil farge, finne andre ikoner eller bytte ut moduler med andre moduler. Kort sagt kan du endre absolutt alt.

Ved å benytte design forslagene jeg har laget og gjøre små modifikasjoner kan du lage webside relativt hurtig sammenlignet med om du startet helt fra grunnen av.

Personvernerklæringen (norsk språk) og Bruksvilkår siden (engelsk språk) er maler som du kan benytte, men bør modifisere og tilpasses ditt firma.

Websideløsningens topp består av logo og hovedmeny. I bunnen finner du en seksjon som går igjen på alle sidene du navigerer til;

  • Kort info om ditt firma
  • Siste nytt fra bloggen
  • Nyttige lenker
  • Kontakt info.

Du lurer kanskje på hva en 404-side er for noe. En 404 side er siden du kommer til dersom du benytter en webside adresse som ikke eksisterer på nettsiden din. Prøv å skrive ett eller annet bak domenet https://hjemmeside.webkonsepter.no i nettleseren… for eksempel https://hjemmeside.webkonsepter.no/abc og trykk enter. Du vil da se at det dukker opp en side med tittel «OOPS..!» – som da veileder besøkende tilbake til hjem siden.

Du finner demo av webside løsningen her: Demo

Et slikt oppsett som du ser beskrevet ovenfor koster et femsifret beløp om du ber et webdesign byrå laget noe tilsvarende. For å få tilgang til denne webside løsningen helt gratis, ta kontakt via Live Chat.

WordPress Driftsavtale

Om du foretrekker å drifte selv nettløsningen selv er dette helt uproblematisk og relativt enkelt. «Drift» betyr blant annet å oppdatere WordPress og WordPress programtillegg i tillegg til webdesign temaet, regelmessig. Om du ikke oppdaterer regelmessig, kan du risikere at websiden blir hacket.

Dersom du heller vil bruke tiden på viktigere ting, kan du inngå en driftsavtale med oss.

Noen ord til slutt

Det er ikke vanskelig lage webside, når du vet hva du gjør. I denne artikkelen har du fått inngående kjennskap til alle stegene fra start til slutt i prosessen med å lage webside. Og som en bonus kan du i tillegg få en helt gratis WordPress webside løsning som du kan installere på eget webhotell ved å sende oss en melding via Live Chat.

Bare ta kontakt om det er noe du lurer på eller du trenger tilbud på den delen av det å lage webside som du ikke kan eller ønsker å gjøre selv.

Om forfatter

Raymond Furre er daglig leder og grunnlegger av Webkonsepter.no.

Han har jobbet med digital markedsføring i over 10 år, og hjulpet mange små og mellomstore selskaper lykkes på Internett.

I denne bloggen deler Raymond sin kunnskap om digital markedsføring - kompetanse du kan ta i bruk for din virksomhet.

Noe du lurer på? Send forfatter en melding.