Hvordan lage en hjemmeside
Hvordan lage en hjemmeside
Om du driver en bedrift eller er ansvarlig for markedsføringen er det å ha en hjemmeside som presenterer ditt firma både forventet og klokt. Men hvilken hjemmeside-løsning bør du velge? Det vrimler av systemer og bedrifter som tilbyr alt fra gratis hjemmeside til hjemmeside-løsninger som er relativt kostbare.

av | 12. mai 2021

I dette blogginnlegget “hvordan lage en hjemmeside” vil du få svar på følgende:

  • Forskjellen på en gratis hjemmeside-løsning og en hjemmeside-løsning som har en høyere prislapp.
  • Hvilken hjemmeside-løsning de fleste bedrifter velger
  • Hvordan lage en hjemmeside uten selv å ha tekniske kompetanse
  • Hvorfor søkeord-analyse er viktig før du går i gang med å lage innhold til din neste hjemmeside.
  • Hvordan du kan strukturere hjemmeside innholdet.
  • Hvordan lage en hjemmeside med godt design uten selv å være designer.
  • Hvorfor blogging gir hjemmesiden økt synlighet i søk på Google.

Forskjellen på en gratis hjemmeside-løsning og en hjemmeside-løsning som har en høyere prislapp.

Et raskt Google søk på søkefrasen “gratis hjemmeside” resulterer i både annonser og organiske treff på bedrifter som tilbyr gratis hjemmeside. Men hva er det egentlig som er gratis? la oss ta en sjekk;

Wix.com

  • Du kan ikke benytte ditt “vanlige” domenenavn. Du må benytte f.eks. dittfirma.wix.com. Vanlige domenenavn er en premium funksjonalitet og koster ektra.
  • Gratis hjemmeside fra Wix.com krever også at du godtar reklame på hjemmesiden din lokalisert på toppen av nettsiden.
  • Hjemmesideløsningen inkluderer 500 megabyte – dvs. liten lagringskapasitet som medfører at du vil ha behov for å oppgradere til et premium betalt abonnement når lagringsplassen er brukt.
  • Hjemmesideløsningen inneholder heller ikke epost hosting.

Site123

  • Gratisvarianten for Site123 gir kun mulighet til subdomenen navn og ikke ditt vanlige domenenavn.
  • Du må akseptere 2 reklamebannere på hjemmesiden din.
  • Kun 500 MB (megabyte) lagringskapasitet.
  • Begrening på 1 GB (gigabyte) båndbredde, dvs hvor mye data du kan overføre før du må oppgradere.

Webnode

  • Kun subdomene
  • Reklamebanner
  • 100 MB lagringskapasitet
  • Begrenset båndbredde (1 GB)

Nevnte 3 løsninger som tilbyr gratis hjemmeside er blant de største og mest populære. Felles for disse og de fleste andre i samme kategori – er at du ikke kan benytte ditt vanlige domenenavn, de vil plassere reklamebanner på hjemmesiden din og lagringsplassen er begrenset. En bedrift som ønsker å presentere seg på en seriøs på Internett bør som et minimum benytte eget domenenavn og en reklamefri hjemmeside-løsning.

Dette innebærer at du mest sannsynlig er nødt til å oppgradere til en premium løsning. De fleste hjemmeside-løsningene nevnt over har bra sidebyggere og et brukervennlig grensesnitt, men er det godt nok? Les videre så får du svar.

Hvilken hjemmesideløsning de fleste bedrifter velger.

Basert på den enorme mengden annonser Wix.com kjører på Google og Facebook, ville det være naturlig å tro at Wix var størst på hjemmesider i Norge og Wordwide. Eller kanskje Webnode, som også er godt synlig online.

Ifølge Google trends viser det seg at det hverken er Wix eller Webnode som dominerer hjemmeside markedet, men WordPress.

WordPress er verdens største publiseringsløsning med 60 millioner nettsteder og 50% markedsandel. En gigant sammenlignet med ethvert annet hjemmeside- eller publiseringsløsning. WordPress har mer enn 57.000 programtillegg (funksjoner) som du kan utstyre hjemmesiden din med.

Årsaken til at de fleste bedrifter velger WordPress fremfor Wix, Webnode og lignende løsninger skyldes spesielt 2 forhold;

Synlighet på google

Det nytter ikke å ha en fin hjemmeside om ingen finner hjemmesiden din på Google. Muligheten for å kunne søkemotor-optimalisere hjemmesiden din slik at dine søkeord dukker opp på side 1 i Google er essensielt, og selv om eksempelvis Wix hevder å ha innebygget verktøyer for søkemotoroptimalisering – er disse verktøyene ikke veldig enkle å forstå for en som ikke kan noe om søkemotoroptimalisering fra før.

WordPress derimot har flere glimrende verktøyer for søkemotoroptimalisering. Vi anbefaler RankMath, som gjør søkemotoroptimalisering til en lek.

Det du ser på ipadén over er optimalisering ved hjelp av RankMath – her får du hjelp fra RankMath til å optimalisere en side eller bloggartikkel ved at RankMath gir deg tips til hva som er viktig for best mulig synlighet. I tillegg vil du kunne se nøkkelord rangering, og en rekke andre viktige faktorer ved hjelp av RankMath. Mer om hvordan du kan oppnå bedre synlighet på Google her: Synlighet i søk

Fleksibilitet

Med 57.000 programtillegg tilgjengelig betyr det at selv om behovet ditt endrer seg med tiden kan hjemmesiden din fortsette å utvikle seg i årene som kommer. Med løsninger som Wix og Webnode kommer du etterhvert til et punkt der du ikke kommer videre, og må over på en mer fleksibel hjemmeside-løsning.

Hvordan lage en hjemmeside uten selv å ha teknisk kompetanse.

Så hvordan lage en hjemmeside basert på WordPress uten selv å være en WordPress ekspert? Svaret på dette finner du her: https://hjemmeside.webkonsepter.no – Vi i Webkonsepter.no har laget en en pre-fabrikkert WordPress nettside ferdig satt opp med verdens mest populære designtema Divi som inneholder den populære Divi sidebygger, og laget forslag til de mest vanlige innholdssidene en bedrift har bruk for som “hjem” siden, “tjenester” siden, “om oss” siden, “blogg” siden, “kontakt oss” siden, mal for personvernerklæring og bruksvilkår, m.f.

Denne pre-fabrikkerte hjemmesiden kan du laste ned for et par tusen kroner og installere på ditt egen webhotell om du vet hvordan dette gjøres, eller du kan be oss om hjelp. Det er også mulig å abonnere på en driftsavtale om du heller vil fokusere på det du tjener penger på og ikke på å drifte en hjemmeside.

Hjemmeside-løsningen tilpasses enkelt med dine profil farger, bilder, din logo, osv.

Om du har lyst å lære WordPress finner du et gratis WordPress kurs her: https://webkonsepter.no/courses/wordpress-grunnkurs/ – eller du kan be oss i Webkonsepter.no om hjelp til å komme i gang.

Hvorfor søkeordanalyse er viktig før du går i gang med å lage innhold til din neste hjemmeside.

Et spørsmål mange stiller seg er “hvordan lage en hjemmeside som når ut til målgruppen min?” Om du ønsker å lage en hjemmeside som når ut til folk i din målgruppe, er det viktig å fylle hjemmesiden med innhold som matcher det folk søker etter slik at du kan oppnå god synlighet i søk på Google. Og da trenger du en søkeordanalyse.

Du kom for eksempel mest sannsynligvis til dette blogginnlegget ved et søk på “hvordan lage en hjemmeside”.

En søkeordanalyse starter med et søk etter de mest vanlige søkeordene du kan komme på for din bransje. Ved å benytte forskjellige teknikker og verktøyer for søkeordanalyse er det mulig å finne mange ulike variasjoner av de mest vanlige søkeordene. Vi kan fort finne flere hundre variasjoner av dine mest vanlige søkeord, som vi da kategoriserer basert på månedlig søkevolum og hvor sterk konkurranse det er for hvert søkeord.

Søkeord analysen vil gi deg en god pekepinn på hva markedet søker etter og hvilke søkeord og søkefraser som det kan være lurt å produsere hjemmeside innhold for. Når du er ferdig med søkeordanalysen vil du ha en liste med søkeord eller søkefraser som du kan ta utgangspunkt i når du lager innhold til hjemmesiden din.

Søkefrasen for dette blogginnlegget er “hvordan lage en hjemmeside”. Utfordringen er å skrive blogginnlegget på en slik måte at søkefrasen “hvordan lage en hjemmeside” går igjen i teksten på en naturlig måte OG nevnt nok mange ganger til at søkeordtettheten er bra nok. Hvor mange ganger finner du søkefrasen “Hvordan lage en hjemmeside” nevnt i dette blogginnlegget?

For mer informasjon om hvordan du kan oppnå god synlighet på dine søkeord sjekk ut https://webkonsepter.no/synlighet/ – der kan du blant annet bestille en kostnadsfri søkeordanalyse.

Hvordan du kan strukturere hjemmeside innholdet.

Temaet “hvordan lage en hjemmeside” handler i mine øyne mer om innhold enn om det rent tekniske. Om du velger å benytte https://hjemmeside.webkonsepter.no/ er hjemmesiden alt utstyrt med et forslag til innholdsstruktur basert på sidene nevnt i avsnittet over.

Om du ønsker å starte fra grunnen av er det 2 typer innhold som du trenger å fokusere på; sider og blogginnlegg.

Sider er statisk informasjon som er velegnet til å presentere bedriften din, eller til å benytte som salgssider / landingssider dersom du skal kjøre en markedsføringskampanje. Blogginnlegg er tidsbestemte innlegg som du kan kategorisere etter tema.

Jeg pleier ofte å lage et mindmap over innholdet jeg trenger på en nettside

hvordan lage en hjemmeside

Disse sidene som jeg har satt opp i mindmappet danner hjemmesidens innholdsfundament. Deretter lager du en liste over hvilke produkter og tjenester du ønsker å presentere. Om du velger å benytte en blogg (som er sterkt å anbefale og nærmere forklart lengre ned i artikkelen), tenker du over hvilke kategorier du trenger.

Du går så i gang med å lage innhold til produkt eller tjeneste A, og bygger inn ett av nøkkelordene fra søkeord-analysen i produkt eller tjeneste A – og optimaliserer underveis ved hjelp av RankMath.

Hvordan lage en hjemmeside med godt design uten selv å være designer

Når du har laget innholdet til produkt eller tjenestesidene, er det på tide å tenke på hvordan du kan presentere innholdet du har laget.

Løsningen jeg nevnt innledningsvis har som nevnt innebygget Divi designtema og sidebygger, og inneholder tusenvis av designmaler som du enkelt kan ta i bruk. Å benytte designmaler fra Divi er enkelt selv for deg som ikke kan noe om WordPress eller Divi fra før. For deg som likevel har lyst å ha litt starthjelp har jeg laget et kurs som forklarer hvordan du designer side og benytter alle modulene i Divi sidebygger. Kurset finner du her: https://webkonsepter.no/courses/webdesign/

OBS. Om du ikke ønsker å designe innholdssidene selv kan du gjøre som Sebastian fra View Group – å delta i en design workshop sammen med meg der jeg designer innholdet til siden din.


Hvorfor blogging gir hjemmesiden økt synlighet i søk på Google.

Innlegget “hvordan lage en hjemmeside” kunne ikke vært skrevet uten å nevne blogging. For at folk i din målgruppe skal finne hjemmesiden din er det viktig at du tar de nødvendige stegene for å gjøre hjemmeside synlig i søk på Google. Vi har allerede nevnt søkeordanalysen, og at det er lurt å bygge inn søkeord i innholdet på sidene dine.

Det du vil se er at det er begrenset hvor mange søkeord du kan bygge inn på sidene dine da en vanlig hjemmeside ofte ikke består av mer enn 15-20 sider. Du ønsker trolig å bli synlig på mange flere søkeord, og derfor trenger du blogginnlegg som du kan bygge inn dine søkeord i.

På samme måte som for innbygging av søkeord på en side, bygger du inn dine søkeord i et blogginnlegg ved hjelp av RankMath.

Om du ikke har tid til å selv å skrive blogginnlegg er dette en tjeneste du kan leie av oss i Webkonsepter.no. Du får en fast pris per blogginnlegg vi skriver for deg inkludert optimalisering for ønsket søkeord.

Oppsummering

Jeg håper du har fått svar på hvordan lage en hjemmeside som du raskt kommer i gang med, er kostnadseffektiv, brukervennlig og fleksibel nok til dekke dine behov til hjemmeside ikke bare nå, men også om 5 år.

Om du har spørsmål er det bare å ta kontakt på raymond@webkonsepter.no