Markedsføring er dyrt og spesielt annonsering i riksdekkende medier er forbeholdt større selskaper på grunn av annonse-prisene. Å sende en pressemelding derimot er helt gratis og om du får saken din inn i avisen, er redaksjonell omtale mye mer troverdig og dermed også mer verdt enn tradisjonell annonsering.
En pressemelding er en artikkel skrevet av en bedrift eller organisasjon som forteller om en sak av generell nyhetsinteresse relatert til denne bedriften eller organisasjonen. Artikkelen trenger ikke være lang; 400-500 order er tilstrekkelig - men det er naturligvis lov å skrive lengre.
For at artikkelen skal kunne tas inn som redaksjonell tekst er det viktig at teksten er utformet som en nyhetssak og ikke som en annonse tekst. Dette da aviser ikke kan blande reklame og redaksjonelle saker rett og slett for å beholde sin egen integritet.
Skriv om noe som har skjedd i bedriften eller organisasjonen din som kan være spennende for andre å lese om. Nye produkter, prosjekter som har blitt levert, positive resultater om bedriften og for samfunnet forøvrig. Det er masse interessant som skjer blant norske bedrifter og organisasjon, så her er det bare å ta frem kreativiteten så du finner mange gode saker.
En annen fordel med en pressemelding i tillegg at den er gratis, er troverdighet. Annonser og reklame generelt har ofte lav troverdighet. Om du derimot skriver en pressemelding om samme sak vil du oppleve at saken får mye høyere troverdighet rett og slett fordi saken blir presentert som en nyhetsartikkel i en avis, og ikke på reklameplass.
Aviser har mange lesere og dersom du får saken din inn i avisen kan du oppleve at saken din leses av titalls tusen mennesker. Og noen ganger mer om saken blir delt på sosiale medier.