Alle vet at et godt hjemmeside design er essensielt nesten uansett hva slags innhold som er på hjemmesiden – men hva er et godt hjemmeside design?

Selv om det ikke finnes en fasit på dette spørsmålet, er det faktisk mulig å gi et kvalifisert svar. Et godt hjemmeside design har et simpelt grensesnitt, tydelig og presis kommunikasjon med bruk av SEO-elementer, tiltrekkende typografi og farger og er kompatibel med mobile enheter.

Disse fem egenskapene kan virke åpenbare, men faktisk ligger det tusenvis av timers arbeid og forskning bak hver og en av dem. Verden rundt investerer firmaer milliarder av kroner i utvikling av hjemmesider og derfor er disse tilsynelatende ganske simple konklusjonene faktisk ikke så simple likevel.

Jeg har derfor skrevet dette blogginnlegget for å gi deg en simpel og god introduksjon til de de viktigste egenskapene til et godt hjemmeside design.

1) Et simpelt grensesnitt

En hjemmesiden er en moderne butikk. Det er her potensielle kunder kommer inn og ser på varer, og det er her du så fort som mulig skal friste kundene til å ta en nærmere titt på det du tilbyr.

Du kan forestille deg grensesnittet til hjemmesiden som innredningen av en fysisk butikk. Et simpelt grensesnitt er da som en velorganisert og oversiktlig butikk med brede ganger og mye plass, der det er enkelt å finne det du leter etter. Hvis det er vanskelig for en kunde å få overblikk, øker sjansen for at kunden oppgir å lete og forlater butikken.

Men det er ikke bare viktig at butikken er oversiktlig. Det er minst like viktig at kunden med en gang får det inntrykket at butikken er oversiktlig. I den moderne butikken – hjemmesiden – er butikkvinduet den startsiden som møter kunden på hjemmesiden. Hvis hjemmesidedesignet skal funke optimalt, må du derfor fokusere mye på startsiden – butikkvinduet.

En god og oversiktlig startside har ikke veldig mye informasjon, men veldig relevant informasjon. Akkurat som hvis du drev en vanlig butikk, skal det som er butikkvinduet være det mest relevante og fristende for kunden.

Du kan prøve å forestille deg en klesbutikk i et kjøpesenter. Fra utsiden vil du helt sikkert se navnet og logoen til butikken og sannsynligvis et par utstillingsdukker. Hvis det er en klesbutikk til menn, vil utstillingsdukkene ha på seg de klesplaggene som butikken selger – for eksempel et par jeans og en t-skjorte og en jakke. Noen ganger vil du se at logoene på klærne er tydelige, sånn at kundene kan se hvilke brands butikken har. Og hvis det er salg, vil butikkvinduet alltid informere om tilbud.

Med andre ord gir butikkvinduet deg altså et flott og informerende bilde av hvilke klær, brands og tilbud du finner inne i butikken.

Når vi tenker på elementene i det digitale butikkvinduet – startsiden – kan vi forestille oss det fysiske butikkvinduet. På startsiden må vi altså ha den mest relevante informasjonen om klær, brands og tilbud.

Hvis du vil se et eksempel, kan du klikke på lenken til hjemmesiden vår her. Vi tilbyr tre produkter: branding, markedsføring og webutvikling. Disse fremgår tydelig på startsiden vår i det øverste hjørne til høyre, motsatt av navnet vårt, og du kan klikke deg videre inn på hvert av produktene. Dessuten visualiserer vi produktene i en modell – utstillingsdukken vår – som vi kaller ”kundereisen”.

Bortsett fra disse relevante informasjonene finner du i nedre høyre hjørne en chatfunksjon der du kan stille spørsmål og få hjelp. Denne funksjonen tilsvarer den butikkansatte på kjøpesenteret som står klar til å hjelpe deg når du kommer inn på butikken. I bunden av startsiden vår finner du, som på mange andre sider, våre kontaktopplysninger.

2) Tydelig og presis kommunikasjon

Grensesnitt og kommunikasjon er som Knoll og Tott – de henger praktisk talt sammen.

Akkurat på samme måte som at det ikke er nok at en butikk har en god innredning og er velorganisert, er det ikke tilstrekkelig at grensesnittet på hjemmesiden er simpelt og oversiktlig. Grensesnittet må være komplimentert av tydelig og presis kommunikasjon som kan hjelpe kunden å finne rundt.

Formålet til de besøkende på hjemmesiden din er å finne informasjon, så hvis nettstedet ditt har tydelig og presis kommunikasjon, vil kunder sannsynligvis bruke mer tid på siden.

I den sammenheng er det verdt å huske på at kommunikasjon ikke bare er ordene som står skrevet hjemmesiden. Det er også bildene, symbolene, fargene og mye mer. Du bør derfor alltid tenke over hvilken informasjon du vil gi og hvilket kommunikasjonsmiddel som er best til å kommunisere den informasjonen.

3) Bruk SEO-elementer

SEO eller Search Engine Optimization handler om hvordan du blir sett på internettet. På samme måte som at det for en butikk på et kjøpesenter er best å ha en synlig plassering, er det viktig at hjemmesiden din er synlig på søkemaskiner på nettet.

En veldig stor del av nye kunder kommer inn på hjemmesider via en online søkemaskin, hovedsakelig Google. Det er selvfølgelig mange flere som blir å se hjemmesiden din hvis den ligger øverst på listen over søkeresultater for ”klær til menn” på Google enn hvis den er nummer 25 på listen.

Nettopp derfor er det lurt å lære litt om SEO. Det kan være litt komplisert å forstå alle elementer i SEO, og det er så å si umulig å gjennomskue algoritmene til Google, men du kan veldig fort få en basal viten som kan bli vital for plasseringen til hjemmesiden din.

4) Tiltrekkende typografi og farger

Typografi og farger er et viktig element i kundeopplevelsen. Det er gjennom typografien og fargene at kunden får en følelse av hvilken type butikk det er.

For eksempel er det stor forskjell på om du bruker typografien Comic Sans eller Georgia. Comic Sans kan funke på side vinklet mot barn, men hvis du selger dyre smykker gir denne skrifttypen kundene det feile inntrykket.

Typografi og farger på en hjemmeside er som dekorasjoner og belysning i en butikk. Hvis produktene dine er elegante, bør typografien være elegant. På samme måten er det ikke lurt å ha en helt rosa hjemmeside hvis du vil selge klær til menn. Selv om det finnes fine rosa mannsklær, er det ikke den fargen folk flest assosierer med menn. Derfor er heller ikke rosa vegger i de fleste mannsavdelinger i klesbutikker.

Poenget er at en god typografi og en god fargekombinasjon utgjør en viktig og ofte undervurdert del av det inntrykket kunder danner seg av en hjemmeside. Gode fargekombinasjoner kan tiltrekke kunder, mens dårlige fargekombinasjoner kan virke distraherende.

Husk på at farger og typografi også er en form for kommunikasjon og at kommunikasjonen bør være tydelig og presis. Når det kommer til farger kan dette omsettes til et konkret råd: Bruk ikke mer enn tre eller fire farger på hjemmesiden din.

5) Kompatibel med mobile enheter

Selv om vi alle bruker mobilen vår til det meste nå til dags, kan man fort glemme dette når man sitter og designer en hjemmeside på en bærbar pc.

Men det er en veldig stor tabbe ikke å tenke på hvordan hjemmesiden din funker på mobile enheter. En større og større del av trafikken på internettet kommer fra mobiltelefoner, tablets og phablets. Hvis ikke hjemmesiden din funker bra på disse enhetene, kan du miste veldig mange potensielle kunder.

Heldigvis er det ikke så vanskelig og lage en hjemmeside som funker bra på alle enheter. Det er mange hjemmesidestudioer som gjør det enkelt å transformere hjemmesider til bærbare pc-er så de også funker på andre enheter. Også de fleste simple hjemmesideprogrammer gjør det enkelt å lage en hjemmeside som funker til både pc og mobile enheter.

Et par andre kommentarer før du begynner

Hvis du følger disse fem rådene kan du være ganske sikker på at hjemmesiden din blir ganske god. Det er selvfølgelig andre elementer som er verdt å tenke på også, for eksempel hastigheten til hjemmesiden, men disse fem egenskapene er de viktigste.

Når du konstruerer ditt hjemmeside design, kan det imidlertid være lurt å bruke litt ekstra tid på å studere litt av av den viten som ligger bak hver av disse elementene. Både grensesnitt, kommunikasjon, SEO, typografi, farger og kompatibilitet er emner som mange bedrifter verden over har investert mye penger i å optimere. Dette kan du dra nytte av!

På så å si alle de sosiale medier er det eksperter som lever av å samle inn og gi råd om hvordan du får et godt hjemmeside design. Du kan finne hundrevis av eksperter i både SEO, grensesnitt og hjemmesidekommunikasjon, og det er tusenvis av videoer der du relativt fort kan forbedre din viten om hvert enkelt emne.

Avhengig av hvor mye tid du bruker på å undersøke hvert element, kan det ha en kjempestor effekt på hvor mye suksess du får med hjemmesiden din. Du kan ha nok så godt et produkt eller budskap, men hvis du ikke vet hvordan du vekker interesse, har det lite å si.

Selv om vi nå lever i en digital verden der det så å si er gratis å drive butikk, er det ikke blitt enklere å drive butikk – tvert imot. Siden alle og enhver nå kan starte en butikk, er kjøpesenteret bare blitt større. Dermed er også kampen om de beste plasseringene blitt hardere. Og hvis butikken din skal få en god plassering i det digitale kjøpesentret krever det en intelligent og veldesignet hjemmeside.