Du vet, de vanlige – Facebook, Twitter og Instagram. Men, det er et sosialt medium som fremdeles er en uutnyttet ressurs blant mange virksomheter, nemlig Snapchat.

Snap-hvaffornoe?? Er ikke det forbeholdt tenåringene? Joda, tenåringene elsker i aller høyeste grad Snapchat. Faktisk er det den mest populære sosiale media-appen blant amerikanere i alderen 12-24 år, i følge Edison Research. Så Snapchat er praktisk talt en gullgruve i forbindelse med markedsføring, og man trenger ikke selge typiske ungdomsprodukter for å utnytte dette potensialet. Per nå er 150 millioner mennesker logget på Snapchat for å se 10 milliarder videoer daglig, og tallene fortsetter å stige.
Den samme Edison-studien viser at Snapchat har flere brukere enn LinkedIn, Pinterest og Twitter. Det tok fire år for Twitter å vise til samme vekst som Snapchat hadde på bare ett år.

Her skal vi gå gjennom nyttige markedsføringsteknikker som kan brukes når du nå skal innta Snapchat.

Slik fungerer Snapchat

Snapchat eies av Snap Inc., som ifølge eget utsagn er et ‘camera company’. Appen lar deg sende bilder og video i sanntid til nære og kjære, og disse små klippene kalles ‘snapper’. De varer i inntil 10 sekunder, og er bare tilgjengelige i 24 timer før de slettes automatisk.
Snapchat har også endel artige funksjoner, som geofilter, tegneprogram, smilefjes i alle fasonger, samt ansiktsbytte, som gjør at du kan legge bilder av andres ansikt over ditt eget.

Nå skjønner du kanskje hvorfor ungdommen er så begeistret for Snapchat? Da gjenstår det å se hvordan du kan nyttiggjøre deg dette til fordel for din virksomhet.

1. Gi demonstrasjoner av nye produkter

Når du har nye produkter du vil ha ut til folket, brukes ofte epost-markedsføring. Nyhetsbrev sendes ut og kundene informeres om hvilke godbiter de har i vente. Dessverre omsettes ikke dette automatisk til et salg, spesielt ikke om kundene er usikre på hvordan produktet faktisk fungerer og poenget ved det. Snapchat gir deg muligheten til å vise dem dette, og for nye tekniske duppeditter er det jo helt ideelt. Her er et par eksempler:

Mashable la ut flere snapper som viste og demonstrerte 5 tekniske dingser som er ‘sjeldne,  men prismessig overkommelige’:

På samme måte kan man også legge ut klipp som gir en eksklusiv sniktitt på nye produkter, som ikke nødvendigvis krever en demonstrasjon, slik sminke-leverandøren Kylie er kjent for å gjøre.

Selv om produktet du skal selge ikke egentlig er særlig komplisert, er vi ganske overbevist om at kundene dine vil sette pris på litt ekstra hjelp og veiledning gjennom Snapchat.

Amazon tok nylig denne tilnærmingen til markedsføring, og demonstrerte bruken av Echo’s Alexa (en stemmestyrt assistent) på sin Snapchat-konto. Jungeltelegrafen gikk, og på 4 timer var Alexa nevnt 6100 ganger på sosiale medier. Snapchat-brukerne gikk fra å være lunkne til begeistret. Hva mer kan man egentlig ønske seg?

2. Utlys konkurranser

Folk går mann av huse for gevinster og gratisprodukter, og denne entusiasmen kan du utnytte til å få tilnærmet gratis reklame. Konkurranser er en ypperlig anledning til å la kreativiteten blomstre, samtidig som du engasjerer følgerne dine. Be dem om å sende snapper av nye og uventede måter å bruke ditt produkt på, i bytte mot noen premier eller litt ros og en oppfordring om å følge vinneren i sosiale medier, dersom du selv har mange følgere. Husk at snappene ikke er tilgjengelige veldig lenge, så pass på at du legger ut informasjon om konkurransen flere ganger slik at flest mulig av følgerne dine kan få det med seg.

Tarte Cosmetics har hatt mye suksess og moro med følgerne sine på Snapchat. De valgte også å involvere Instagram, og lokket med en iPadPro til en heldig vinner som brukte en forhåndsbestemt emneknagg.

Jo flere følgere, jo bedre er det for din merkevare, så det er bare å hoppe på Snapchat-vogna og la tilhengerskaren blomstre!

3. Vær aktiv på flere fronter

Dersom du leser blogger eller følger med på YouTube og Instagram har du nok lagt merke til at krysspromotering forekommer forholdsvis ofte.
YouTube’ere og video-bloggere kan for eksempel nevne andre YouTube’ere i sine videoer, og det hender også at de allierer seg med hverandre og lager en video sammen. Alternativt kan man be bloggere med høye lesertall om å skrive et blogginnlegg om din merkevare og bli kompensert for dette med sponsede produkter.
Instagram er selve kongen av krysspromotering fordi veldig mange brukere linker til ulike merkevarer. La ikke dette være upløyd mark i jakten på kreativ markedsføring, for det viser seg, igjen og igjen, å være svært effektivt.

Tilbake til Snapchat.

I 2014 slo Audi seg sammen med The Onion for å snappe under årets begivenhet i USA – Super Bowl. Dette var et taktisk godt valgt på mange vis. For det første; ved å slå seg sammen med en bruker som har like mange følgere som en selv, dobler man mengden man kan nå ut til. For det andre, omhandlet snappene et arrangement som er høyaktuelt, særlig blant millenniumsgenerasjonen.
Det Audi gjorde var genialt. Det var verdens første Snapchat-kampanje i sitt slag, og resultatet var spektakulært: 5000 nye følgere og 30 prosent av generert snakk på internett omhandlet Audi. At Audi var på alles lepper er ikke å ta i, og spesielt imponerende var det at de fikk til dette under selveste Super Bowl.

Nå er det ikke sikkert du har like mange følgere som Audi og The Onion, men det betyr ikke at det ikke finnes Snapchat-kontoer/brukere du kan samarbeide med. En annen mulighet er dessuten å kjøpe ‘kred’ hos en større bruker, ved at de nevner din merkevare eller linker til ditt produkt. Dette kan med fordel skje i flere (alle!) sosiale medier, hvilket forsåvidt er essensen i krysspromotering. Poster du på Snapchat bør du også legge ut lignende innhold på Twitter, Facebook og Instagram. Slå deg løs!

4. Kjøp reklameplass på Snapchat

Å betale for reklame og annonser kommer aldri til å bli passè. Strever du med å hanke inn flere brukere kan Snap Ads både være effektive og gi umiddelbar respons. Man lager en 10-sekunders video som vises i nyhetsfeeden til din utvalgte målgruppe, og man kan også gi følgerne muligheten til å videresendes til en webside, annonse eller ny videosnutt. Snapchat viser seg å ha en klikkrate (CTR) som er 5(!) ganger høyere enn noen annen form for sosiale medier. Som kjent har folk en tendens til å overse reklame, med vilje eller av vane, så at Snapchat appellerer til dem på denne måten bør ikke gå upåaktet hen.

Hvem har gått i bresjen?

Spotify kjøpte reklameplass for å fremme sin kampanje Year in Music, som ble vist på Snapchats Discover-funksjon. En ny musikksjanger ble fremhevet hver dag, og på bakgrunn av denne kampanjen økte Spotify antall abonnenter med 30% og fikk totalt 26 millioner visninger.

Nedenfor finner du nok et eksempel på en Snap Ad:

Veien videre

Vi har gått igjennom noen tips som kan hjelpe deg på veien til å bli Snapchat-guru, men det er fremdeles mange andre markedsføringstriks igjen i boka. Vi oppfordrer deg til å utvikle disse ideene, vær kreativ med dem og gjør dem til ditt hemmelige våpen. Sørg for at det er kvalitet over det du legger ut; det kan vi ikke få understreket sterkt nok.

Mange påpeker at de synes det er artig å følge med på Snapchat Stories, særlig kjendisenes, siden de her fremstår mer personlige, avslappede og kanskje viser mer av sitt sanne jeg. På bakgrunn av dette kan man lett få inntrykk av at Snapchat ikke er spesielt seriøst eller kan tas på alvor. Dette er absolutt ikke tilfellet, så i likhet med dine innlegg på andre sosiale medier bør disse være gjennomtenkte og godt utført.

Vær varsom. Dette er din merkevare. Vis den fra sin beste side. Du er sjefen, og det er du som avgjør hvilket inntrykk verden skal sitte igjen med.

Kilde: simplymeasured.com

Pin It on Pinterest

Del innlegget

Gi dine kontakter tilgang til nyttig info