Markedsføring er dyrt og spesielt annonsering i riksdekkende medier er forbeholdt større selskaper på grunn av annonse-prisene. Å sende en pressemelding derimot er helt gratis og om du får saken din inn i avisen, er redaksjonell omtale mye mer troverdig og dermed også mer verdt enn tradisjonell annonsering.

En pressemelding er en artikkel skrevet av en bedrift eller organisasjon som forteller om en sak av generell nyhetsinteresse relatert til denne bedriften eller organisasjonen. Artikkelen trenger ikke være lang; 400-500 order er tilstrekkelig – men det er naturligvis lov å skrive lengre.

For at artikkelen skal kunne tas inn som redaksjonell tekst er det viktig at teksten er utformet som en nyhetssak og ikke som en annonse tekst. Dette da aviser ikke kan blande reklame og redaksjonelle saker rett og slett for å beholde sin egen integritet.

Skriv om noe som har skjedd i bedriften eller organisasjonen din som kan være spennende for andre å lese om. Nye produkter, prosjekter som har blitt levert, positive resultater om bedriften og for samfunnet forøvrig. Det er masse interessant som skjer blant norske bedrifter og organisasjon, så her er det bare å ta frem kreativiteten så du finner mange gode saker.

En annen fordel med en pressemelding i tillegg at den er gratis, er troverdighet. Annonser og reklame generelt har ofte lav troverdighet. Om du derimot skriver en pressemelding om samme sak vil du oppleve at saken får mye høyere troverdighet rett og slett fordi saken blir presentert som en nyhetsartikkel i en avis, og ikke på reklameplass.

Aviser har mange lesere og dersom du får saken din inn i avisen kan du oppleve at saken din leses av titalls tusen mennesker. Og noen ganger mer om saken blir delt på sosiale medier.

Hvor kan du så henvende deg dersom du ønsker å sende inn en pressemelding? Etter et søk på Google dukket følgende nyhetskanaler opp;

Norgesavisen.no

Norgesavisen.no er en landsdekkende avis med 250.000 lesere som har laget en enkel måte for bedrifter og organisasjoner å sende inn sine pressemelding. Norgesavisen.no er en avis med vekt på politiske saker, men som nå utvider med mer bedrifts-relatert innhold. Løsningen er gratis, fungerer fint, og du får en bekreftelse på at pressemeldingen din er sendt. Norgesavisen´s saker legges også ut på Facebook, som gir mulighet for viral spredning og mye trafikk.

MyNewsDesk.com

MyNewsDesk er en profesjonell PR løsning for bedrifter med et større markedsføringsbudsjett. Prisen for å benytte MyNewsDesk starter på 37.000 kroner. Du kan prøve ut MyNewsDesk i 10 dager gratis om du registrerer deg.

Nettpress

Nettavisen.no har utviklet en tjeneste hvor bedrifter, organisasjoner og privatpersoner kan legge ut saker og presse-informasjon direkte til sine målgrupper. Da jeg testet tjenesten fikk jeg ikke mulighet til å sende inn en pressemeldig på grunn av brutte lenker. Det kan hende dette var en midlertidig feil som blir rettet opp senere.

Tips

Som et generelt tips kan det være lurt å publisere regelmessige blogginnlegg på ditt firmas nettside, da hvert blogginnlegg indekseres av Google, og gir nettsiden din gratis trafikk fra vanlig (organisk) søk. En bloggartikkel bør ligge på 500-1000 ord eller mer. Om du trenger en blogg er det bare å ta kontakt som hjelper jeg deg i gang.

Når du skriver blogginnlegg, kan du gjøre det til en regel å skrive et sammendrag av bloggartikkelen, som du bruker som pressemeldig. Ved å blogge og sende pressemeldig regelmessig vil du nå ut til hundretusenvis av lesere over hele Norge. Helt gratis! Slå den du!

Lykke til!

Pin It on Pinterest

Del innlegget

Gi dine kontakter tilgang til nyttig info