Google har byttet navn på et av sine best kjente merkenavn; Google AdWords. Det nye navnet er Google Ads.

Google AdWords aka Google Ads er Googles annonse-plattform, en av verdens største markedsførings-kanaler for tekst- og banner annonsering.

Navneendringen er del av en større konsolidering der flere markedsførings-tjenester fra Google samles i det som heter Google Marketing Platform og Google Ad Manager.

Endringen har til hensikt ifølge Google å gjøre det enklere for mindre bedrifter å annonsere på tvers av alle PPC (pay per click) markedskanaler, og for større selskaper å få tilgang til mer avanserte prognoser og innsikter.

Google Ads

Google Ads har som intensjon å gjøre det enklere for små/mellomstore bedrifter å annonsere via partnersihder, video, søk m.m. for å nå ut til potensielle kunder.

For mindre bedrifter introduserer Google Smart Campaigns, en enklere måte å målrettet besøkende som er klar for en telefon samtale eller befinner seg i kjøpsmodus.

Ifølge Google

Vi har erfart at Smart Campaigns fungerer 3 ganger bedre på å få viser dine annonser til riktig publikum

Hensikten med den nye Google Ads er å gjøre det enklere å annonser utover de tradisjonelle tekst annonsene og lage annonser som bidrar til økt salg.

Dette vil ifølge Google gi en spredning av annonse budskapet ut over et vidt spekter av annonse drevene nettsider.

Slik forklarer Google det:

Å hjelpe markedsførere knytte kontakt med millioner av mennesker som finnes svar på sine spørsmål via Søk, Videoer på YouTube, utforsker nye steder på Google Maps, tar i bruk Apps på Google Play, browser gjennom nettsider via nettleserne, m.m.

Google Marketing Platform

Google Marketing Platform, eller som det heter på norsk; Google Markedsførings Platform – er en integrasjon av DoubleClick Digital Marketing og Google Analytics 360 Suite. Innenfor denne plattformen ligger løsninger for både små og store bedrifter.

Google beskriver Google Marketing Platform slik:

Google Marketing Platform integrerer DoubleClick Digital Marketing og Google Analytics 360 Suite for å gjøre det lettere å planlegge, kjøpe, måle og optimalisere digital media og kundeopplevelsen i ett og samme sted. Google Marketing Platform hjelper deg å levere mer relevant og effektiv markedsføring, samtidig med at vi passer på at du respekterer kundenes personvern og gir kundene kontroll over egen data.

Google Ad Manager

Google Ad Manager er også en integrasjon av ulike annonse relaterte produkter. DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange.

Verdt å nevne om Google Ad Manager:

  • Algoritmer som foreslår vekst muligheter
  • Gi mulighet for avanserte innsikter i dine annonse kampanjer
  • Knytter sammen Google Analytics, Data Studio og BigQuery data for et sømløst overblikk.

Vil du vite mer om annonse muligheter via Google Ads, fyll ut skjemaet under: