7 verktøy som kan gi landingssiden din flere konverteringer

Landingssider gir deg muligheten til å nå ut med relevante markedsføringsbudskap til svært spesifikke målgrupper med dertil spesifikke behov, som i sin tur vil gi deg økt konvertering.

Forskning viser at bedrifter med 30 eller flere landingssider får 7 ganger så mange leads som bedrifter med 10 eller færre landingssider. God markedsføring dreier seg i stor grad om egnede landingssider, og med det rette verktøyet blir jobben langt enklere. Her viser vi deg hvordan maler, sporing og testing kan gjøre landingssidene dine bedre og mer effektive.

  1. Crazy Egg

Crazy Eggs nyttigste verktøy er heatmap, som kommer i flere utgaver. Dette sporingsverktøyet viser deg hvilke deler av websiden din brukerne klikker på, og nøyaktig hvilke områder som vies oppmerksomhet. Resultatet vil i mange tilfeller overraske deg.

Crazy Egg har mange muligheter, som heatmap, scrollekart, konfettirapport og enda flere, og disse gir deg verdifull innsikt i brukernes opplevelse av din webside, til en overkommelig pris. Krever ikke noe trøblete programvare, og Crazy Egg lover at du kommer i gang både raskt og smertefritt.

Det er faktisk ikke uvanlig at Crazy Egg-kunder oppdager at besøkende til websiden deres klikker på elementer som ikke engang er klikkbare. Slike design-tabber er enkle å rette opp i, og øker både engasjementet og konverteringsraten for websiden.

Pris for denne tjenesten er fra $9 per måned, og øker med behov for flere testmuligheter og større antall besøkende til websiden.

Lenke: Crazy Egg

  1. The Landing Page Grader fra WordStream

Fra WordStream kommer tjenesten Landing Page Grader. Dersom du benytter deg av betalt søkeordsannonsering, vil denne tjenesten vurdere relevans, konverteringsrate og optimal lengde på utfyllingsskjemaer på landingssiden din, for å nevne noe.

Tjenesten viser også hvordan du ligger an blant konkurrentene i din bransje, og hvor man mest effektivt kan sette inn støtet for å være så konkurransedyktig som mulig.

The Landing Page Grader fra WordStream er en gratistjeneste.

Lenke: The Landing Page Grader

  1.  Unbounce

Kanskje det mest kjente verktøyet på internett, med en solid plattform for bygging og testing av landingssider av alle slag, helt uten assistanse fra IT-avdelingen.

Unbonce har et rikt utvalg av maler man kan bruke for å bygge landingsside, eller du kan nøye deg med å teste, utvikle og forbedre det du allerede har laget. Fungerer godt sammen med andre vanlig markedsføringsverktøy som for eksempel MailChimp, Salesforce og Marketo. Inneholder alle verktøy man måtte trenge for A/B-testing og evaluering av hvilken landingsside som fungerer best, samt alt man kan ha bruk for i prosessen fra bygging til finpuss av den perfekte landingssiden.

Unbounce koster $49 per måned for websider med inntil 5000 unike sidevisninger, og stiger i pris for websider med større trafikk og behov for flere verktøy og analysemuligheter.

Lenke: Unbounce

  1. Optimizely

Optimizely er ikke så ulikt Unbounce, hvor hovedsaken er å bygge og teste landingssider på en lettfattelig måte, uten å måtte ha kjennskap til kode/kilderedigering.

En av hjernene bak Optimizely er Dan Siroker, bedre kjent som Director of Analytics for Obamas presidentkampanje i 2008, så her er det ingen grunn til å tvile på at dine data er i kyndige hender. Den største forskjellen mellom Unbounce og Optimizely er at Unbounce tilbyr brukerne tildels briljante maler, noe Optimizely ikke har. Optimizely er derimot gratis å bruke dersom du bare har en enkelt webside og ganske grunnleggende analysebehov, mens prisene varierer for bedrifter med større trafikk og andre behov. Ta kontakt for prisoverslag.

Lenke: Optimizely

  1. Ion Interactive Landing Page Assessment

Dette verktøyet innleder med å stille 13 flervalgsspørsmål om landingssiden din, hvor de klassiske temaene som relevans, innholdet i above-the-fold, troverdighet, osv dekkes. Deretter får man en samlet karakter, med forslag til forbedring.

Det skal sies at denne evalueringen baserer seg på egenrapportering, noe som ikke alltid er den mest nøyaktige og objektive måten å gjøre ting på. Likevel er Ion Interactive Landing Page Assessment et greit (og gratis) verktøy for deg som fremdeles er fersk i dette gamet.

Lenke: Ion Interactive Landing Page Assessment

  1. Landing Page Analyzer

Landing Page Analyzer er et verktøy levert av Visual Website Optimizer, og vurderer landingssiden din basert på hvordan du svarer på 21 spørsmål angående antall tilbud, tilgangen på bilder av produktet, lengden på landingssiden, osv., osv.

Analyseverktøyet ber deg også om URL’en til landingssiden din, men det kan virke som om analysen i stor grad er basert på ja/nei-svarene fra spørreundersøkelsen.

Systemet kommer frem til en totalkarakter, samt evalueringer av spesifikke parametre, som tilsammen gir et bilde av hvor god og effektiv landingssiden din er. Du får også en detaljert tilbakemelding med forslag til områder som kan forbedres, og igjen er det hele basert på dine egne erfaringer så det er viktig at man er så nøyaktig og ærlig som mulig.

The Landing Page Analyzer er en relativt solid gratistjeneste. Du vil antakelig ikke finne noe nytt og revolusjonerende her som du ikke kunne funnet ved å lese deg opp på hva som er vanlig praksis for gode landingssider, men dette er definitivt en mer interaktiv og artig måte å forbedre siden din på.

Lenke: Landing Page Analyzer

  1. Usability Hub Tests

Her får du muligheten til å prøve ut ulike alternativer for landingssiden ved å la brukerne av denne tjenesten fungere som prøvekaniner. Foretrekker brukerne rød eller blå knapp?

Hvor er det naturlig for dem å klikke om de ønsker å legge en vare i handlekurven? Disse og flere andre mini-eksperimenter kan kjøres for å avgjøre optimalt design for landingssiden din. Man kan enten betale for denne testingen, eller man kan selv være prøvekanin og tjene opp nok poeng til å få andre til å ta testene du ønsker å få gjennomført.

Vi er fascinert over hvor kjekke disse små eksperimentene er!  Ikke bare kan man få utrolig mye innsikt av dem, men det er også morsomt å leke seg ved selv å være prøvekanin. Dette hadde vi gjerne gjort hele dagen lang!

Lenke: Usability Hub Tests

Grafisk design: Raymond Furre | Et bilde av en mann som smiler i en sirkel.

Om skribenten

Raymond Furre er daglig leder av Webkonsepter.no, og har jobbet med webutvikling, webdesign, digital markedsføring, merkevarebygging og forretningsutvikling i mer enn 15 år.

▸ E-post: raymond@webkonsepter.no
▸ Kostnadsfritt rådgivningsmøte på Zoom: Kalender

Webkonsepter.no – For bedrifter som ønsker vekst, sterkere markedsposisjon og bedre lønnsomhet.

Webkonsepter.no kombinerer fire sentrale fagområder for å gi kundene våre vekst, sterkere markedsposisjon og bedre lønnsomhet;

  • Nettside- og Nettbutikkutvikling: Skreddersydde webløsninger som konverterer besøkende til kunder.
  • Digital Markedsføring: Strategi som skaper målrettet trafikk til nettsiden din.
  • Merkevarebygging: Styrking av din identitet og posisjon i markedet.
  • Forretningsutvikling: Strategier for vekst og bedre lønnsomhet.

I et samarbeid med Webkonsepter.no har du en partner som forstår hva som driver virksomheten din og hvordan resultater skapes.

Book en hyggelig, kostnadsfri og uforpliktende snakk om hvordan vi kan være til hjelp for ditt firma.

Møtekalender

★★★★★

Vi har vært kunde av Webkonsepter i fem år, og er veldig fornøyd med forretningsutvikling og gode og brukervennlige webløsninger. Anbefaler Webkonsepter som forretningspartner for å øke salget.

Arve Willassen

Daglig leder, Netcam Norge AS

★★★★★

Vi har benyttet Webkonsepter til utvikling av ny hjemmeside og er veldig fornøyde med både resultat og gjennomføring. På den ene siden har vi fått en fin hjemmeside, men samtidig fått lov å være med på ein lærrerik reise rundt hva som ligger «under panseret».

Tommy Amundsen

Daglig leder, Semje Software AS

★★★★★

Vi på House Of Digital benyttet oss av tjenestene til Webkonsepter og Raymond i forbindelse med en ny kunde som skulle lansere en boligdeling tjeneste. For de som vil lykkes i Digitale medier vil jeg absolutt anbefale Raymond og Webkonsepter!

Baard Persson Vaage

Daglig leder, House of Digital

Kostnadsfritt & uforpliktende

Pin It on Pinterest

Del

Del

Del innlegget på sosiale medier.